شرکت تابلو برق سازی نورآسا

ساخت وبلاگ

کنتاکتور چیست؟

کنتاکتور چیست؟ اصولاً  یک وسیله سوئیچینگ الکتریکی است. برای خاموش و روشن کردن مدار الکتریکی استفاده می شود.

این یک نوع خاص از رله است ، اما یک تفاوت اساسی بین کنتاکتور و رله وجود دارد.

کنتاکتور بیشتر در کاربردهایی استفاده می شود که ظرفیت حمل جریان بالاتری درگیر باشد ، در حالی که رله ها برای کاربردهای جریان کمتر استفاده می شود.

کنتاکتورها جمع و جور هستند و می توانند به راحتی در زمین نصب شوند. معمولاً این دستگاه ها دارای چندین مخاطب هستند.

کنتاکت ها عموماً باز هستند و هر زمان سیم پیچ کنتاکتور کار می کند ، قدرت عملیاتی را برای بار فراهم می کنند. کنتاکتورها در موتورهای الکتریکی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع مختلفی از کنتاکتورها وجود دارد و انواع مختلف آنها دارای ویژگی ها ، برنامه ها و قابلیت های خاص خود هستند.

کنتاکتور (به فرانسوی: Contacteur) یک کلید کنترل شونده (الکترو مغناطیسی) به صورت الکتریکی است که برای کلیدزنی یک مدار قدرت یا کنترل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

کنتاکتورها می توانند طیف وسیعی از جریان ها را در بر بگیرند ، از چند تا هزار آمپر و ولتاژ از 25VDC تا هزار ولت.

 بعلاوه ، این دستگاه ها در اندازه های مختلف ، از ابعاد کوچک دستی گرفته تا اندازه های بزرگ تا یک متر یا حیاط در یک طرف ، ارائه می شوند.

انواع کنتاکتورها

کنتاکتورهای مغناطیسی

اینها متداول ترین انواع موجود هستند و دلیل خوبی هم دارند زیرا از انواع ذکر شده قبلی کارآیی بیشتری دارند.

کارکرد های کنتاکتور مغناطیسی در چیست؟این کنتاکتورها به صورت الکترومکانیکی کار می کنند و نیازی به مداخله انسانی ندارند. با استفاده از فن آوری های پیشرفته ، می توان آنها را از راه دور مدیریت کرد ، و این باعث می شود که ایمن تر و کارآمدتر باشند زیرا نیازی به کار دستی ندارند.

برای باز و بسته شدن مدار فقط مقدار کمی جریان به کنتاکتور مغناطیسی نیاز دارد ، بنابراین از نظر انرژی نیز کم مصرف است.

سوئیچ تیغه چاقو

کنتاکتورهای سوئیچ تیغه چاقو در اواخر دهه 1800 معرفی شدند. به راحتی می توان حدس زد که آنها احتمالاً اولین نوع کنتاکتورهای مورد استفاده بوده اند.

کاربردهای آنها بیشتر برای کنترل موتورهای الکتریکی بود. آنها از یک نوار فلزی تشکیل شده اند که برای ایجاد تماس در هنگام کار طراحی شده اند.

سوئیچ مجهز به اهرمی برای بالا کشیدن یا فشار دادن آن بود. در آن زمان ، مخاطبین بسیار بزرگ بودند.

یکی باید کنار تیغه کلید چاقو بایستد تا کلید را به حالت بسته درآورد. با این حال ، مانند فن آوری های قدیمی ، این روش سوئیچینگ به اندازه کافی کارآمد نبود و مشکلات عملکردی همراه آن وجود داشت.

مشکل اصلی این بود که باعث شد مخاطبین به سرعت فرسوده شوند. باز کردن یا بستن سریع سوئیچ برای جلوگیری از قوس زدن دشوار بود.

در نتیجه، سوئیچ های نرم مس تحت خوردگی قرار گرفتند ، این فرآیند باعث آسیب پذیری بیشتر آنها در برابر خاک و رطوبت می شود که منجر به زنگ زدگی می شود.

با گذشت سالها و پیشرفت تکنولوژی ، موتورهای بزرگتری تولید شدند. هرچه موتورها بزرگتر باشند ، جریان بیشتری برای کار نیاز دارند.

اما کارکردن چنین سوئیچ های جریان بالایی بسیار خطرناک است ، بنابراین این نوع کنتاکتورها دیگر کارآیی ندارند.

حتی اگر فناوری به طور مداوم در حال بهبود است ، سوئیچ های تیغه چاقو به دلیل مشکلات و خطرات خطرات عملیاتی و عمر کوتاه تماس ها ، نمی توانند به طور کامل توسعه پیدا کنند اما کارکردن چنین سوئیچ های جریان بالایی بسیار خطرناک است ، بنابراین این نوع کنتاکتورها دیگر کارآیی ندارند.

 

کنتاکتور چیست؟

کنتاکتورها معمولاً با بار جریان بالا مورد استفاده قرار می گیرند زیرا توانایی آنها در کنترل جریان بیش از 5000 آمپر و قدرت زیاد بیش از 100 کیلووات است. وقتی جریان های سنگین موتور قطع می شوند ، قوس تولید می کنند. برای کاهش و کنترل این قوس ها می توان از کنتاکتور استفاده کرد.

بیشتر بدانید: مبانی طراحی صفحه کنترل برق

اصل عملکرد کنتاکتور:

اصل عملکرد کنتاکتور چیست؟ بسیار ساده است. جریان عبوری از کنتاکتور به مغناطیس الکتریکی انرژی می بخشد.

سپس آهنربای الکتریکی انرژی دار یک میدان مغناطیسی ایجاد می کند. این امر باعث می شود هسته کنتاکتور آرماتور را حرکت دهد.

مدار سپس با یک تماس معمولاً بسته (NC) بین کنتاکت های ثابت و متحرک تکمیل می شود و اجازه می دهد جریان از طریق کنتاکت ها به بار منتقل شود.

با متوقف شدن عبور جریان ، سیم پیچ از انرژی خارج شده و مدار را باز می کند. کنتاکتورهای کنتاکتور قادر به سرعت باز و بسته می شوند ، به همین دلیل قادر به تحمل بارهای بزرگتر هستند.

از آنجایی که کنتاکتورها برای باز و بسته شدن سریع مخاطب طراحی شده اند ، ممکن است تماس های متحرک در اثر برخورد سریع با کنتاکت های ثابت از بین بروند.

برای جلوگیری از تندرستی ، از تماس های دوتکه در بسیاری از کنتاکتورها استفاده می شود.

ورودی فعلی سیم پیچ کنتاکتور ممکن است DC یا AC باشد (در دامنه های مختلف ولتاژ بین 12 ولت یا 12 ولت تا 690 ولت یا 440 ولت موجود است).

مقدار کمی نیرو توسط سیم پیچ کنتاکتور در حین کار مصرف می شود. برای کاهش میزان توان تخلیه شده توسط سیم پیچ کنتاکتور در حین کار ، از مدارهای اقتصادی استفاده می شود.

کنتاکتورهای دارای سیم پیچ AC مجهز به سیم پیچ سایه زنی هستند. در غیر این صورت ، کنتاکتور هر بار که AC از صفر عبور کند ، پچ پچ خواهد کرد.

 سیم پیچ سایه زنی قادر است تا باعث جلوگیری از پچ پچ شدن مغناطیسی شود. سیم پیچ های DC نیازی به سایه زدن ندارند زیرا شار تولید شده همیشه ثابت است.

کنتاکتور چیست؟

عملکردهای یک کنتاکتور

عملکرد کنتاکتور در چیست؟ وقتی جریان الکتریکی از کنتاکتور عبور می کند ، باعث می شود که آهنربای الکتریکی یک میدان مغناطیسی قوی ایجاد کند.

این میدان مغناطیسی آرماتور را به داخل سیم پیچ می کشد و این باعث ایجاد قوس الکتریکی می شود.

 جریان های الکتریکی از طریق یک تماس وارد می شوند و وارد دستگاهی می شوند که کنتاکتور در آن تعبیه شده است.

 

بیشتر بدانید: تابلو برق

بنابراین ، عملکرد کنتاکتور روشن یا خاموش کردن مدار الکتریکی است. با افزودن یک رله اضافه بار حرارتی می توان از اضافه بار مدار جلوگیری کرد.

برای غیرفعال کردن ، کنتاکتور می تواند از دستگاه اصلی که در آن جاسازی شده و کار می کند ، خارج شود.

در صورت عدم عبور جریان الکتریکی ، فنر آرماتور را هل می دهد ، در نتیجه اتصال قطع می شود.

کنتاکتور چیست؟

کنترل کننده دستی

مهندسان و محققان پس از کشف خطرات ناشی از استفاده از تیغه سوئیچ چاقو ، دستگاه کنتاکتور دیگری را ارائه کردند که ایمنی بهتر و تعدادی از ویژگی های موجود در کلید تیغه چاقو را ارائه می داد.

طراحی جدید Manual Controller نام داشت. ویژگی های جدید اضافه شده عبارتند از:

  • احاطه برای واحد
  • اندازه ها را کاهش می دهد ، کار را آسان تر می کند
  • کنتاکت های Double Break برای جایگزینی کنتاکت های break single استفاده می شوند.
  • و در آخر اینکه ، عملکرد دستگاه بسیار ایمن تر است.

در میان ویژگی های جدید اضافه شده ، جدا از ویژگی ایمنی ، مهمترین ویژگی بعدی این طراحی جدید اضافه شدن کنتاکت های شکست دو برابر است.

این کنتاکت های جدید برای باز کردن مدار در دو مکان به طور همزمان طراحی شده اند.

بنابراین حتی در فضای کوچکتر ، این امکان را برای شما فراهم می کند که با جریان بیشتری کار کنید.

همانطور که از نام آن پیداست ، کنتاکت های شکست دو برابر اتصالات را می شکند به طوری که دو مجموعه مخاطب را تشکیل می دهد.

دکمه یا کلید کنترل کننده دستی به کنترل کننده متصل است بنابراین نمی توان از راه دور کار کرد.

پس از فعال شدن کنترل کننده دستی ، مدار برق درگیر شده و جریان های الکتریکی را به بار می رساند.

به دلیل کارآیی و ایمنی بهتر عملکرد ، کنتاکتورهای دستی جایگزین سوئیچ های تیغه چاقو و حتی امروز می شوند. از آنها هنوز استفاده می شود ، البته نه به اندازه دهه 1900.

بیشتر بدانید:اینورتر تک فاز و سه فاز اشنایدر

تفاوت بین کنتاکتور و رله

تفاوت کنتاکتور ورله ها در چیست؟ رله ها ، دقیقاً مانند کنتاکتورها ، دستگاههایی هستند که برای باز یا بستن مدارها به صورت الکترومکانیکی یا الکترونیکی استفاده می شوند.

رله ها فقط دستگاه های تعویض نیستند. آنها همچنین در اکثر فرآیندهای کنترل یا تجهیزات حفاظت اولیه هستند.

همه رله ها را می توان با یک یا چند مقدار الکتریکی مانند جریان یا ولتاژ طبقه بندی کرد که می تواند مدارها یا تماس ها را ببندد یا باز کند.

همانطور که قبلاً ذکر شد ، کنتاکتور سوئیچ الکترومکانیکی است که در درجه اول برای باز یا بستن مدارهای الکتریکی استفاده می شود.

 کنتاکتور معمولاً توسط مداری کنترل می شود که در مقایسه با مدار سوئیچ شده سطح قدرت کمتری دارد – به عنوان مثال ، یک سیم پیچ 24 ولتی که یک سوئیچ موتور 240 ولت را کنترل می کند.

در زیر مناطقی وجود دارد که این دستگاه ها در آنها تفاوت دارند.

  • کاربرد

تفاوت عمده بین هر دو دستگاه این است که کنتاکتورها قدرت بیشتری نسبت به رله ها دارند ، بنابراین از آنها برای کاربردهای با قدرت بالا استفاده می شود

  • ظرفیت بار

از کنتاکتورها می توان در مدارهای کنترلی استفاده کرد که هم ظرفیت جریان زیاد دارند و هم ظرفیت کم که بین 9A تا 1250A است. در حالی که

رله ها در مدارهای کنترل فقط با ظرفیت جریان کم یعنی بین 5A و 15A استفاده می شوند.

  • طرح

کنتاکتورها عمدتا برای کاربردهای سه فاز طراحی شده اند. با این حال ، رله ها در درجه اول برای کاربردهای تک فاز طراحی شده اند.

 

  • اجزای ایمنی

اجزای کنتاکتور چیست؟ برای کنترل کاربردهای ولتاژ بالا طراحی شده اند و ولتاژ بالا به معنی خطر بیشتر است.

بنابراین ، برای جلوگیری از حوادث ، ویژگی های ایمنی مانند تماس با فنر به دستگاه اضافه شده است.

تماس با فنر از ویژگی هایی است که در صورت قرار گرفتن بیش از حد در کنتاکتور از اتصال کوتاه داخلی جلوگیری می کند.

 یکی دیگر از ویژگی های ایمنی دستگاه ، مغناطیسی قوس مغناطیسی است. این ویژگی به از بین بردن یا کاهش جرقه های ایجاد شده هنگام جدا شدن تماس های حامل جریان کمک می کند.

  • سرعت سوئیچینگ

وقتی صحبت از سرعت تغییر می کند ، کنتاکتورها بسیار کندتر از رله ها هستند ، بنابراین به همین دلیل می توان رله ها را با استفاده از سیگنال های الکترونیکی کار کرد.

  • مصرف برق

کنتاکتورها برق بیشتری نسبت به رله ها مصرف می کنند زیرا رله ها از آهن ربا های کوچکتر از کنتاکتورها استفاده می کنند.

  • اندازه و هزینه

از آنجا که کنتاکتورها برای کاربردهای با ظرفیت جریان بالا مورد استفاده قرار می گیرند ، نسبتاً بزرگتر و سنگین تر از رله ها هستند.

 بدیهی است که به دلیل تفاوت در اندازه ، کارایی و عملکرد ، کنتاکتورها نسبت به رله ها هزینه بیشتری دارند.

کنتاکتور چیست؟

کاربرد کنتاکتور

کاربردکنتاکتور چیست: عمدتا برای اتصال یا قطع مکرر مدارهای AC و DC استفاده می شود. این ویژگی های عملکرد از راه دور و عملیات از راه دور را دارد.

 کنتاکتورها و رله ها با هم می توانند عملکرد زمان بندی ، کنترل بهم پیوسته ، کنترل کمی مختلف و از دست دادن ولتاژ و توابع محافظت در ولتاژ را درک کنند.

آنها به طور گسترده ای در مدارهای کنترل خودکار مورد استفاده قرار می گیرند. هدف اصلی کنترل موتور است.

همچنین می تواند برای کنترل بارهای الکتریکی دیگر مانند بخاری برقی ، روشنایی ، دستگاه های جوشکاری برقی ، بانک خازن و … مورد استفاده قرار گیرد.

کنتاکتور نه تنها می تواند مدار را روشن و خاموش کند ، بلکه دارای عملکرد محافظت در برابر ولتاژ پایین است . این پرکاربردترین جز electrical الکتریکی ولتاژ پایین در مدار کنترل اتوماتیک درایو الکتریکی است.

شرکت تابلو برق سازی نورآسا...
ما را در سایت شرکت تابلو برق سازی نورآسا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ادمین noorasaa بازدید : 127 تاريخ : شنبه 29 آذر 1399 ساعت: 21:16

معرفی تابلو برق طرح ریتال

معرفی تابلو برق طرح ریتال: امروز قصد داریم تو این مقاله آموزشی از سایت نوآســا به معرفی تابلو های پر کاربرد طرح ریتال بپردازیم و به طور مختصر شما را با تابلو های طرح ریتال آشنا کنیم.

تابلو های طرح ریتال کاربرد فراوانی در صنعت برق داشته و جزء یکی از پر کاربرد ترین تابلو ها بوده و برای مراکز صنعتی، کارگاه ها, کارخانجات, و در کل برای مکان هایی که فضا کم و معمولا آمپر مصرف کننده ها کم است از این تابلو استفاده می شود.

تابلوهای طرح ریتال

کاربرد این تابلو برق ها شبیه به تابلوهای طرح سیواکن بوده با این تفاوت که معمولا برای مکان هایی که فضای کمتری دارد مورد استفاده قرار می گیرد.

مونتاژ این تابلو ها نسبت به تابلو طرح سیواکن بسیار ساده بوده و فقط کافیست چندین سلول جدا را به هم کوپل مکانیکی کرد. فیدرهای خروجی ممکن است فیوز مینیاتوری یا کلید های کامپکت باشد.

در صورت استفاده از فیوز مینیاتوری بسته به جریان سطح مقطع سیم انتخاب می شود و در صورت وجود کلیک کامپکت اگر جریان بیشتر از 250 آمپر باشد از شینه استفاده می شود. این تابلوها هم مثل سیواکن سه کلید وجود دارد

که وسطی مربوط به کوپلر و دو کلید اصلی کناری مربوط به کلید های ورودی می باشد و در صورت قطع برق شهر کوپلر کلید دوم را وصل کرده و مصرف کننده ها از طریق این کلید تغذیه می شود.

قیدرهای خروجی در داخل سلول های خروجی قرار میگیرد و این سلول ها در کناره ها قرار می گیرد و اگر تعداد خروجی ها بیشتر شود مجبور به اضافه کرد سلول در طرفین هستیم. در تصویر زیر یک تابلو طرح ریتال با سه ورودی و یک کوپلینگ را مشاهده می کنید

که در این مورد دو تا از ورودی ها با هم و ورودی دیگر به صورت مجزا از جایی دیگر تغذیه می شود که در یک پست جداگانه این بخش و نحوه نام گذاری ورودی ها مثل سه از یک را شرح خواهیم داد.

معرفی تابلو طرح ریتال خرید تابلو برق نیروگاه خومرشیدی تابلو برق پیانویی

شینه های تابلو طرح ریتال در پشت این تابلو قرار گرفته و فیوز ها یا کلیک های کامپکت از طریق سیم, کابل یا شینه ، به شینه های اصلی ارتباط داده می شود. نسبت به تابلو های طرح سیواکن زمان کمی برای مونتاژ لازم دارد. و بسته به نیاز مشتری یا کارفرما می توان درب های خروجی را با شیشه ای یا از طریق تلق شیشه ای پوشش داد تا کلید های خروجی قابل مشاهده باشد.

تابلو طرح ریتال

در تابلو های طرح ریتال تمام شینه کاری ها از طریق پشت تابلو صورت می گیرد و معمولا فیدرهای ورودی یا کابل های ورودی از طریق زیر کلید به کلید های اصلی متصل شده و خروجی کلید نیز به شینه های اصلی مرتبط می شود.

کلید های مصرف کننده ها نیز از طریق کابل یا شینه به این شینه های اصلی وصل می شود. که بر حسب تجربه تا 250 آمپر از کابل و بعد از آن از شینه استفاده می شود. تصویر زیر بیانگیر نحوه ارتباط شینه ها و نحوه اتصال مصرف کننده ها به این شینه های اصلی می باشد.

معرفی تابلو طرح ریتال خرید تابلو برق نیروگاه خومرشیدی تابلو برق پیانویی

انواع تیپ تابلو برق های ریتال و تفاوت هایشان

 

تابلوهای طرح ریتال از لحاظ کاربردی داری وسعت بسیاری می باشند که از لحاظ طراحی و کاربرد به سه دسته تقسیم میشود.

  • تابلوهای دیواری
  • تابلوهای ایستاده
  • تابلو های پیانویی یا کنسولی

و هر یک از این تابلوها نیز به تیپ های مختلفی تقسیم می شوند تابلو های طرح ریتال دیواری دارای دو تیپ تابلو دیواری AE و تابلو دیواری CM تقسیم می شوند که این تابلو ها هر

دو تابلو دیواری می باشند ولی از لحاظ ابعاد باهم متفاوت می باشند

و تابلو دیواری طرح ریتال CM امکان ساخت به صورت دو درب و ابعاد بزرگ را دارد.

تابلو های ایستاده طرح ریتال

تابلو های ایستاده طرح ریتال مانند دیگر تابلو ها دارای دو تیپ

  • PS4000
  • ES5000

می باشند این دو تایپ بسیار باهم متفاوت می باشند و هر کدام دارای خصوصیات منحصر به فرد دارند تابلو طرح ریتال تیپ PS این امکان را می دهند که چند سلول را به هم متصل کنیم و به فضای مورد نیاز دست پیدا کنیم این تیپ از تابلو های ایستاده طرح ریتال دیوار های پهلو و دیوار پشتی آن به صورت پیچی می باشد و یک پارچه نمی باشد

و قابلیت گسترش را دارد ولی اگر مطمعن هستید تنها یک سلول برای تابلو برق شما مورد نیاز می باشد به سراغ مدل PS نروید زیرا قیمت تابلو ایستاده تیپ PS نسبت به تابلو طرح ریتال ایستاده مدل ES بیشتر می باشد و پیشنهاد خرید تابلو ایستاده مدل ES می باشد .

تابلو ایستاده مدل ES

تابلو های طرح ایستاده ریتال دارای دیوار های پشت و کنار کاملا یک پارچه می باشد و امکان گسترش در آینده را نمی دهد ولی قیمت ارزان تری نسبت به مدل PS می باشد.تابلو طرح ریتال مدل ES به دل یکپارچه بودن بدنه ها امکان IP بالا تر را می دهد.

مونتاژ تابلو های طرح ریتال

یکی از نکات نقاط قوت این تابلو، مونتاژ بسیار آسان آن نسبت به تابلو سیواکن است که جا گیری  کمتری نسبت به سیواکن دارد و سبب آن شده گذینه مناسبی برای جا و مکان های باشد که فضا محدود دارند. در تابلو های دیواری و تابلو های ایستاده طرح ریتال امکان نسب

روبند برای حفاظت وجود دارد و امکان کابل کشی و شینه کشی آسان را به استفاده کننده خود می دهند، تابلو های ایستاده طرح ریتال در حالت استاندارد ورق استفاده شده در بدنه ها دارای ضخامت 1.5میلیمترو درب ها دارای ضخامت 2میلیمتر می باشد.

مشخصات تابلو های طرح ریتال

تابلوهای طرح ریتال معمولا در دو رنگ تولید می شوند که این رنگ ها عبارت است از

  • RAL7035
  • RAL7032

رال رنگ 7035 روشن تر از رال رنگ 7032 می باشد در داخل تابلو های ایستاده طرح ریتال امکان نسب ستون های عمقی و ستون های کناری وجود دارد که امکان نصب سینه تجهیزات به صورت پله ای یا نصب سینی در دیواره پهلو های تابلو را می دهد. در تابلو های طرح ریتال با توجه به نیاز مشتری امکان ایجاد ورودی و خروجی هم از بالا وهم پایین تابلو وجود دارد

شرکت تابلو برق سازی نورآسا...
ما را در سایت شرکت تابلو برق سازی نورآسا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ادمین noorasaa بازدید : 130 تاريخ : شنبه 29 آذر 1399 ساعت: 21:15

در این بررسی اجمالی نحوه اتصال یک برق کار حرفه ای به صفحه برق قطع کننده مسکونی به سیمهای اصلی سرویس که به خانه می آیند و به مدارهای منشعب منزل در خانه شما متصل می شود.

 این یک پروژه DIY برای بیشتر صاحبان خانه نیست.

 اتصال یک پانل شکن در صورتی که متخصص نباشید کار بسیار خطرناکی است و در اکثر جوامع حتی ممکن است کدهای ساختاری این امکان را برای شما فراهم نکند.

این کار عمده برق را خودتان انجام دهید. این نیاز به هماهنگی با شرکت برق دارد.

کلید یا سوئیچ (به انگلیسی: Switch) وسیله‌ای برای قطع و وصل یا تغییر مسیر جریان الکتریسیته در یک مدار است.

مثال ما فرض می کنیم که تابلوی برق روی دیوار یک منطقه تاسیساتی نزدیک به نقطه ای که سیم های اصلی تغذیه کننده وارد خانه می شود ، نصب شده است و همه کابل های مدار انشعاب و کانال های نصب شده از قبل نصب شده اند.

در یک ساخت و ساز خانه جدید یا یک پروژه سیم کشی بزرگ ، آخرین مرحله اتصال تمام سیم ها به جعبه قطع کننده مدار است ، همانطور که در اینجا توضیح داده شده است.

آنچه شما نیاز دارید

تجهیزات / ابزارها

  • تست ولتاژ
  • پیچ گوشتی
  • چکش
  • نوار ماهی برق
  • مرحله
  • چاک دهنده کابل
  • سلب کننده های سیم

مواد

  • پانل قطع کننده مدار
  • لنگرهای دیواری (در صورت نیاز)
  • قطع کننده مدار 120 ولت و 240 ولت
  • نوار الکتریکی
 
 
 
نحوه سیم کشی پانل قطع کننده مدار الکتریکی

دستورالعمل ها

سیم های فیدر را از نظر برق بررسی کنید

یکی دیگر از نحوه سیم کشی پانل قطع کننده مدار الکتریکی آن است که ابتدا اطمینان حاصل  کنید که برق سیم های فیدر توسط شرکت برق متوقف شده است.

آنها سیم های فیدر را با دستگاه تست ولتاژ بررسی می کنند تا از این موضوع اطمینان حاصل کنند.

حذفیات را در جعبه باز کنید

سپس برقکار برای کانال اصلی سرویس و همچنین برای هر مدار شاخه ای که وارد جعبه قطع کننده می شود ، ناک اوت های فلزی را باز می کند. 

ممکن است لازم باشد یک ناک اوت دیگر برای سیم اصلی اتصال باز شود. ناک اوت ها دیسک های فلزی گردی هستند که در بالا ، پایین ، طرفین و پشت جعبه قابل مشاهده هستند.

در اندازه های مختلف برای مطابقت با کانال های اندازه مختلف که ممکن است لازم باشد به جعبه متصل شوند.

 برق از اسکنه یا پیچ گوشتی قدیمی برای باز کردن ناک اوت ها استفاده می کند. آنها ممکن است همه اینها را یک باره انجام دهند ، یا فقط با ناک اوت برای کانال اصلی سرویس شروع کنند ، سپس بعداً ، چون سیم های مدار جداگانه اجرا می شوند ، ناک اوت های مدارهای شاخه را باز می کنند.

هنگامی که ناک اوت برداشته می شود ، برق متصل کننده های کانال یا کابل را به صفحه قطع کننده مدار نصب می کند ، و آنها را با قفل های خمیده ای که از قسمت داخلی صفحه بر روی قسمتهای اتصالات قرار دارد ، محکم می کند.

 

صفحه قطع کننده مدار را نصب کنید

در مرحله بعد ، برق کارخانه پانل قطع کننده مدار را قرار می دهد ، آن را تراز می کند.

و با پیچ یا لنگرهایی که از پشت تابلو رانده می شوند و به دیواره منتقل می کنند ، آن را به دیوار متصل می کند.

 اگر سوراخ ها با میخ های پشت تابلو همسو نباشند ، ممکن است سوراخ های اضافی مته در پشت پانل ایجاد کنند تا محل نصب باشد یا تکه ای از تخته سه لا را برای قرار دادن پانل سوار کنید.

اگر سیم های سرویس اصلی از طریق یک مجرا وارد خانه می شوند ، در این زمان پانل با دقت قرار می گیرد بنابراین مجرا به داخل اتصالات مجاری که قبلاً روی پنل سرویس نصب شده است ، می لغزد. 

 
نحوه سیم کشی پانل قطع کننده مدار الکتریکی

سیمهای سرویس اصلی را نصب کنید

 یکی دیگر از نحوه سیم کشی پانل قطع کننده مدار الکتریکی اینست که اکنون برق از طریق مجرای سرویس اصلی که از داخل پانل به قسمت ورودی خارج از خانه محل سیم های اصلی سرویس در دسترس است ، یک نوار ماهی تغذیه می کند.

 به طور معمول سه سیم سرویس اصلی وجود دارد: دو سیم گرم سیاه و یک سیم خنثی سفید.

سیمهای اصلی سرویس با انتهای نوار برق به انتهای نوار ماهیچه محکم شده و دوباره به داخل صفحه شکن کشیده می شوند.

 در حالی که نوار از داخل کشیده می شود ، ممکن است برای کمک به هل دادن سیمها از خارج به یک کمک کننده کمک شود ، زیرا این سیم های بزرگ و سفت هستند. 

سیم اضافی زیادی به صفحه پانل کشیده می شود تا امکان اتصال در هر نقطه از جعبه فراهم شود.

بیشتر بدانید: قطع کننده مدار اصلی برق

سیم اصلی زمین را وصل کنید

سیم اصلی زمین – معمولاً یک سیم مسی لخت بسیار نسبتاً بزرگ – درون صفحه پهن می شود و به اتصال اصلی زمین متصل می شود.

معمولاً این یک درپوش فلزی در پشت صفحه فلزی یا در انتهای میله است.

این سیم اصلی زمین معمولاً به میله زمین متصل می شود. در بعضی از سیستم ها ، ممکن است سیم زمینی اضافی وجود داشته باشد.

که برای زمین زدن لوله های آب فلزی استفاده می شود. هر دو را می توان به یک پایه اتصال در صفحه متصل کرد.

سرویس اصلی را خنثی کنید

سیم اصلی خنثی سرویس اکنون به میله خنثی متصل است. محل قرارگیری نوار بسته به سازنده تابلو متفاوت است ، اما همیشه فاصله آن از دو میله گرم است.

این یک میله نقره ای رنگ است که دارای پیچ ها و نقاط اتصال کوچکتر است و دارای یک سوراخ بزرگتر برای سیم خنثی سرویس اصلی است. 

بیشتر بدانید: سوییچ و چنج اور

 مدار شکن اصلی را وصل کنید

 یکی دیگر از نحوه سیم کشی پانل قطع کننده مدار الکتریکی اینست که اکنون برق برای اتصال آسان به قطع کننده اصلی دو سیم سرویس مشکی را خم می کند.

 در بیشتر پنل ها ، قطع کننده اصلی یک قطع کننده بزرگ 240 ولت است که در بالای صفحه قرار دارد.

 این تمام توان ورودی به خانه را کنترل می کند و به هر دو میله گرم  که از طریق صفحه به طور عمودی پایین می آیند متصل می شود.

انتهای سیم های سرویس فقط به اندازه کافی عایق بندی شده اند تا بتوانند اتصالات را به شاخه های ترمینال قطع کننده مدار اصلی دهند.

 برق کار مراقب است سیم اضافی لخت را قطع نکند ، زیرا در صورت تماس سیم ها با سیم های دیگر خطر ایمنی ایجاد می کند. 

انتهای برهنه سیم های اصلی سرویس به داخل شاخه های شکن اصلی وارد می شوند و پیچ ها به طور محکم محکم می شوند. 

 
نحوه سیم کشی پانل قطع کننده مدار الکتریکی

سیمهای مدارهای شاخه را بکشید

اکنون برق سیم های مربوط به مدارهای مختلف انشعاب را به داخل صفحه می کشد.

 اگر آنها از طریق مجرای فلزی به صفحه برسند ، از نوار برای کشیدن آنها به داخل صفحه استفاده می شود.

اگر مدارهای انشعابی از سیم کشی NM استفاده می کنند ، اتصالات NM به صفحه نصب می شوند و کابل ها را با پیچ هایی که روی زرده محکم می شوند محکم نگه می دارند.

 سیم زیادی به صفحه پانل کشیده می شود تا حاشیه خطا را ایجاد کند. سیم اضافی در امتداد لبه های داخلی پانل حلقه می شود.

روی کابل NM ، غلاف پلاستیکی خارجی کابل بریده می شود تا فقط قسمت کوچکی از محل ورود کابل به صفحه باقی بماند.

 برای هر کابل ، برق از یک سیم رسانش جداگانه کوتاه می شود.

استفاده از یک ابزار جدا کننده خاص هیچ صدمه ای به سیم های فلزی نمی زند.

سیمهای زمینی شاخه مدار را وصل کنید

اکنون برقکار همه سیمهای مسی سبز و خالی مدارهای شاخه را به میله داخل صفحه متصل می کند.

انتهای سیمها به شکاف های میله وارد می شوند و پیچ های پیچ به پایین محکم می شوند.

 

قطع کننده های مدار را وصل کنید

قطع کننده مدار برای هر مدار انشعاب اکنون یکبار وصل شده است. قطع کننده ها با دقت متناسب با آمپراژ و ولتاژ مورد نیاز مدارها و مطابقت با الزامات کد انتخاب شده اند.

 برقکارها در انتخاب نوع قطع کننده مناسب مدار دقیقاً آموزش می بینند.

به عنوان مثال ، برخی از مدار شکن به سبک GFCI ، برخی دیگر به سبک AFCI خواهند بود ، در حالی که برخی دیگر ممکن است شکن سبک ترکیبی باشند.

این بریکرها دارای سیم پیگتی پیچ خورده خواهند بود. همچنین بریکرهایی به سبک استاندارد وجود خواهند داشت که فاقد سیم دمبرگ هستند ، فقط شاخه هایی برای اتصال سیم گرم هستند.

با اتصال سیم خنثی مدار شروع کنید. در قطع کننده های استاندارد ، سیم خنثی مدار به میله باس خنثی در صفحه متصل می شود.

اما در قطع کننده های AFCI ، GFCE یا AFCI ، سیم خنثی مدار مستقیماً به قطع کننده وصل می شود .

با استفاده از یک ترمینال پیچ با عنوان “Panel Neutral” یا “White”. (توجه: مدارهای 240 ولت فاقد سیم خنثی سفید هستند زیرا هر دو سیم مدار سیم داغ هستند.)

در مرحله بعد ، برق  سیم داغ مدار را وصل می کند که سیاه یا قرمز خواهد بود.

قطع کننده های AFCI یا GFCI

 یکی دیگر از نحوه سیم کشی پانل قطع کننده مدار الکتریکی در قطع کننده های AFCI یا GFCI ، اینست که این سیم مدار به ترمینال علامت گذاری شده “Load Power” یا “Black” متصل می شود.

سرانجام ، برای قطع کننده های AFCI یا GFCI ، سیم پیگتی سفید پیچ ​​خورده بریکر را به میله اتوبوس خنثی در صفحه وصل کنید.

با اتصال همه سیم های مدار ، می توان قطع کننده مدار را در جایگاه خود در شکاف صفحه قرار داد.

 این روند ممکن است بسته به سازنده کمی متفاوت باشد ، اما به طور کلی شامل قلاب کردن لبه جلوی بریکر از روی کلیپس های موجود در صفحه ، سپس فشار دادن به سمت پایین است تا برش در محل قرار گیرد.

سیم اضافی به طور مرتب در امتداد لبه های داخلی پانل حلقه می شود. باقیمانده زیاد باعث تعمیرات یا تعویض های احتمالی در آینده می شود.

شرکت تابلو برق سازی نورآسا...
ما را در سایت شرکت تابلو برق سازی نورآسا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ادمین noorasaa بازدید : 134 تاريخ : چهارشنبه 26 آذر 1399 ساعت: 23:46

قطع کننده

تابلوی برق شما پر از قطع کننده مدار اصلی برق است که از بالا به پایین پانل سرویس کار می کند.

 برای راحتی کار ، قطع کننده ها معمولاً شماره گذاری و نقشه برداری می شوند.

با قطع کننده های شماره فرد در سمت چپ صفحه و مدارهای عددی زوج در سمت راست قرار دارند.

 اما در بالای هر دو ردیف قطع کننده مدار شاخه ای ، یک مدار قطع کننده بزرگتر وجود دارد که معمولاً در نقطه پانل قرار دارد.

 در بیشتر تاسیسات ، در بالای پانل قرار دارد ، اما بسته به نحوه نصب پانل سرویس اصلی ، می تواند در پایین ، یا حتی در یک انتهای پانل نصب شود.

بیشتر بدانید: تابلو برق چیست

 

این قطع کننده بزرگ مدار به عنوان قطع کننده اصلی شناخته می شود و با ارائه وسایل قطع برق به کل صفحه قطع کننده مدار و در نتیجه خاموش کردن کل خانه نقش مهمی در سیستم برق دارد.

مدارشِکَن (به انگلیسی: Circuit breaker) یا دِژُنکتُور (به فرانسوی: Disjoncteur) نوعی کلید خودکار است که برای محافظت از یک مدار الکتریکی در مقابل خطرات ناشی از اضافه بار یا اتصال کوتاه طراحی شده‌است.

قطع کننده مدار اصلی

تفاوت مدار شکن

قطع کننده مدار اصلی در واقع هیچ تفاوتی با قطع کننده های دیگر ندارد ، اما برای کنترل فشار آمپری زیاد سیم های تغذیه کننده اصلی که برق را به خانه می آورد ، طراحی شده است.

 به همین دلیل ، از نظر درجه بندی آمپراژ ، بزرگترین شکن در جعبه خواهد بود.

آمپر شکن

در چند خانه قدیمی ، شکن اصلی ممکن است کم 60 آمپر باشد ، اما بسیار رایج است که شکن اصلی دارای 100 آمپر ، 150 آمپر ، 200 آمپر – یا حتی بیشتر در چند مورد باشد.

پنل سرویس اصلی شما به گونه ای طراحی شده است که از طریق دو سیم سرویس اصلی 240 ولت برق را به خانه شما وارد می کند ، هر کدام 120 ولت جریان دارند.

 در داخل پانل سرویس شما ، این سیم های سرویس مستقیماً به قطع کننده اصلی متصل می شوند.

و سپس برق را از طریق دو میله گرم جداگانه در پانل سرویس توزیع می کنند.

قطع کننده های مدار جداگانه مدارهای شاخه ای برق خود را با اتصال به یکی از این دو میله گرم اتوبوس دریافت می کنند. 

مدارهای مدارهای 120 ولت به یک میله باس متصل می شوند. مدارهای مدارهای 240 ولت به هر دو میله باس گرم متصل می شوند.

هدف قطع کننده مدار اصلی

قطع کننده های مدار شاخه ای برای خاموش کردن مدارهای جداگانه طراحی شده اند.

که در صورت بارگیری بیش از حد سیمها با خیال راحت از عهده سیم بر می آیند و قطع کننده مدار اصلی تقریباً یکسان است.

 اگر تقاضای بار کلی بیش از حد زیاد شود یا مشکل جدی دیگری در سیستم برق وجود داشته باشد ، قطع کننده اصلی برق کل خانه را قطع می کند.

معمولاً این مشکلات شامل افزایش لحظه ای برق است ، اما گاهی اوقات ممکن است مشکلات سیستم وجود داشته باشد که باید تشخیص داده شوند.

 “قطع” قطع کننده مدار اصلی بسیار نادر است ، زیرا معمولاً این قطع کننده های مدار شخصی هستند که مدتها قبل از اینکه نیاز به قطع شدن قطع کننده اصلی باشد ، حرکت می کنند.

 
قطع کننده مدار اصلی

استفاده از کلید اصلی به عنوان قطع سیستم

در صورت نیاز به کارهای اساسی در سیستم ، قطع کننده اصلی همچنین وسایل خاموش کردن کل خانه را فراهم می کند.

 در این صورت ، اگر تمام برق خانه را قطع می کنید ، یک روش توصیه شده دنبال می شود:

 
  1. هر یک از قطع کننده های مدار جداگانه را جداگانه در پانل خاموش کنید.
  2. سپس اهرم را روی قطع کننده مدار اصلی به حالت خاموش بچرخانید.
  3. وقتی نوبت به روشن شدن برق می رسد ، با تنظیم مجدد قطع کننده اصلی در وضعیت ON ، روشن کردن هر قطع کننده مدار جداگانه ، یک بار شروع کنید. هدف در اینجا جلوگیری از تقاضای ناگهانی برق از قطع کننده اصلی است.

 

تنظیم مجدد قطع کننده مدار اصلی

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است قطع کننده اصلی باشد.

 برخورد صاعقه ، افزایش برق توسط شرکت برق یا اضافه بار به صفحه برق می تواند باعث قطع شدن شکن اصلی شود.

 اگر یک قطع کننده مدار شخصی از کار بیفتد و توانایی خود را از نظر طراحی از دست دهد ، ممکن است در واقع قطع کننده اصلی باشد که برای تأمین خاموش شدن ایمنی ثانویه حرکت می کند.

  روش توصیه شده برای تنظیم مجدد قطع کننده اصلی:

1 ابتدا تمام قطع کننده های مدار جداگانه را که مدارهای شاخه را کنترل می کنند ، خاموش کنید.

این کار برای اطمینان از اینکه مدارهای محرک موتورها همزمان با تنظیم مجدد قطع کننده اصلی فعال نمی شوند ، انجام می شود.

 روشن کردن تک تک مدارها پس از تنظیم مجدد قطع کننده اصلی ، بسیار ایمن است.

اهرم روی شکن اصلی را به وضعیت ON تنظیم کنید. هنگام تنظیم مجدد هر نوع شکن ، هنگام ورق زدن اهرم ، کنار پانل بایستید. 

هنگام تنظیم مجدد هر نوع برش ، استفاده از عینک ایمنی و سر چرخاندن توصیه می شود .

با این کار از خود در برابر هرگونه برق گرفتگی یا جرقه احتمالی محافظت خواهید کرد. 

احتمال این اتفاق زیاد نیست اما وقوع چنین قسمت هایی شناخته شده است.

 

با تنظیم مجدد اهرم آن در موقعیت ON ، هر یک از مدارهای جداگانه را روشن کنید. ایده در اینجا این است که از ریختن یکباره کل بار برق در قطع کننده اصلی جلوگیری کنید.

همیشه هنگام روشن و خاموش کردن قطع کننده های مدار و کار در تابلوی برق ، ایمنی برق را رعایت کنید.

 معمولاً قطع کننده اصلی به دلیل مشکل موقتی به کار می افتد و با تنظیم مجدد آن مشکل حل می شود.

 اما اگر شکن اصلی دوباره سفر کند ، یا به طور مکرر سفر کند ، به شما توصیه می شود که با یک متخصص تماس بگیرید.

 این مشکل ممکن است شامل اتصال کوتاه در صفحه اصلی ، قطع شدن قطع کننده مدار اصلی یا مشکل جدی دیگر باشد.

شرکت تابلو برق سازی نورآسا...
ما را در سایت شرکت تابلو برق سازی نورآسا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ادمین noorasaa بازدید : 129 تاريخ : دوشنبه 24 آذر 1399 ساعت: 17:03

گستره وسیعی از سوییچ ها

سوییچ و چنج اور انواع مختلفی و خانواده بزرگی دارند که در ادامه شما را با اعضای این خانواده آشنا میکنیم.

سوییچ ATS،سوییچ فیوز،سوییچ چنج اور،سوییچ سکسیونر،سوییچ گردان (کلید گردان)،سوییچ‌های بای پس و فیوزها همگی اعضای این خانواده هستند.

یکی از از سوییچ های که قابلیت و انعطاف پذیری بالایی دارند و میتوان به آن ها اطمینان کرد،و از آن ها در سیستم های تهویه مطبوع،صنعتی و تجاری،ایستگاه های پمپاژ آب،موتورخانه ها،ساختمان های مسکونی و از همه مهم تر تاسیسات فتوولتاییک و پست های برق استفاده کرد سوییچ های ABBهستند.

بیشتر بدانید: تابلو برق آسانسور

سوییچ و چنج اور

سوییچ سکسیونر OT , OTM

سوییچ های سکسیونر دارای دوسری OT , OTM عرضه شده اند که هر کدام کاربرد های خود را دارد.

به طور مثال در سوییچ سکسیونرهای سری OT در صنایع ماشین آلات،تاسیسات فتوولتاییک،توزیع برق و مراکز کنترل موتوری مورد استفاده قرار میگیرند

سری OTM نوع موتوردار سوییچ های OT هستند. و میتوان آن ها را از طریق BMS و شبکه کنترل کرد.

کاهش زمان و فضا

هر کدام از سوییچ های OT،OTM به نحوی طراحی شده اند.مثلا در سری OTM که کنترل کردن آن از راه دور میسر است. سیم کشی های ساده بدون نیاز به تعمیر و نگهداری هستند.

در سوییچ های OT میتوان از هر جهتی آن را به کابل متصل کرد.طراحی خاص خود(مدولار) و وجود قطعه های انتخابی قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارند.

بیشتر بدانید: عوامل تاثیر گزار بر قیمت تابلو برق

ایمنی و قابلیت اطمینان

موتورهای که در سوییچ های OTM تعبیه شده انددر مقابل جریان های اضافه از طریق فیوز محافطت میشوند.

جدا از کنترل از راه دور میتوان بصورت دستی هم آن ها را کنترل کرد.

سوییچ و چنج اور

سوییچ فیوز دستی و موتوردار، طراحی شده برای شرایط سخت

نوعی دیگری از فیوزهای OS هستند که دارای آمپر 20 تا 1250 هستند که برای محافظت از سییتم طراحی شده اند.

کاهش چشمگیر زمان، فضا و هزینه

این سوییچ ها با طراحی مدولار و مدل قرارگیری قطبها باعث شده اند که کاربرد های فراوانی داشته باشند و به راحتی با اجزای دیگر هماهنگ شوند.

 

سوییچ چنج اور (Change-over) دستی و اتوماتیک

سوییچ‌های چنج اور دستی ABB در محدوده ۱۶ تا ۳۲۰۰ آمپر هستند. این سوییچ‌ها در سه حالت گذرای باز، بسته و یا سریع قابل استفاده می‌باشند. نوع اتوماتیک آن در محدوده ۴۰ تا ۳۲۰۰ آمپر بوده و با موتورهای جدید با عملکرد بهبود یافته و دستورالعمل استفاده روشن و واضح تجهیز گشته‌اند.

این نوع سوییچ های ABB با آمپر های 16 تا 3200 ساخته شده اند.و دارای سه حالت بسته،سریع و باز هستند.

مدل اتوماتیک آن ها با آمپر 40تا 3200 ساخته شده اند و با عملکرد بهتر و موتور های جدید و برنامه روشن و واضح مجهز شده اند.

بیشتر بدانید: تابلو برق چیست؟

 

عملکرد در شرایط سخت

چنج اورهای ABB طوری طراحی و ساخته شده اند که مناسب کار در شرایط سخت باشند.

این چنج اور ها با شاخص ردیابی تطبیقی CTIتجهیز شده اند.این شاخص باعث میشود که عملکرد آن ها در مناطق گرمسیری ضمانت شده باشد.

کمپکت، مدولار

این دستگاه ها طوری طراحی شده اند که فضای کمی را بگیرند.این دستگاه ها که به صورت کمپکت ساخته شده اند.نسبت به نمونه های دیگر خود در بازار دست کم 20 درصد کوچک تر هستند.

کاهش زمان نصب و راه‌اندازی

نحوه نصب چنچ اور های اتوماتیک بسیار راحت است.با بودن سنسور ولتاژ در موقع نصب تنظیمات را راحت کرده.

و همچنین استفاده از کنتاکتهای عالی منجر شده است در هنگام اتصالات و هنگام جابجایی نیز محکم باقی بمانند

ایمنی در استفاده

این سوییچ ها را با تجهیزات کاملی از حفاظها مجهز کرده اند.بودن اینترلاکهای مکانیکی و الکتریکی مجزا باعث شده خطر تغذیه سیستم از دو ورودی آسنکرون به حداقل برسد.

سوییچ و چنج اور

سوییچ ATS

با توجه به تجهیزات و امکاناتی که دارند در اسکله ها،دیتاسنترها،فرودگاهها و مراکز صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند.سوییچ های ATS از 160تا 1600 آمپر ساخته شده اند.

همه سوییچ های ATS ساخت ABB بطور آماده قابل استفاده هستند و همچنین قطعه OMDاز قبل روی آن مجهز شده است.

توجه داشته باشید که مصرف کننده هم میتواند با خرید چنج اور اتوماتیک و اجزای آن ATSخود را بسازند

تولید کننده سوییچ ها بطور پیش فرض حفاظتها را در آن ها تعبیه میکنند. طوری که خطای انسانی و دستگاه به حداقل ممکن میرسد.

این سوییچ ها بر اساس استاندار موجود ساخته و تست میشوند.

یکی از اهداف مهم در ABB راحتی مصرف کنندگان است.به همین به خاطر تنظیمات  و خواندن گزارش ها و سهولت در انجام کار از LCD استفاده میکنند.

 

بیشتر بدانید: تابلو برق سه فاز

سوییچ بای پس دستی و موتوردار

از این دستگاه ها هنگامی استفاد میکنند که مکان نصب کمی دارند.این دستگاه ها از دو نوع موتوردار و دستی ساخته شده اند که از 160 تا 800 آمپر را پشتیبانی میکنند.

نوع موتور دار آن ها فضای کمی را اشغال میکند و در کنار کیفیت و عملکرد و مدولار بودن امکانات خوبی را برای مصرف کننده فراهم کرده و شامل موتور،سوییچ و کاور است.

سوییچ و چنج اور

کلید گردان

کلیدهای گردان ABB با کیفیتی فوق‌العاده برای تمامی نیازها مناسبند. با استفاده از دسته همه کاره و روش نصب بسیار آسان، کابران می‌توانند از دستگاه در بهینه‌ترین حالت ممک

بیشتر بدانید: قیمت تابلو برق

کلیدهای گردان(ABB) با توجه به کیفیت بالا و کلیه نیاز ها مناسب است با توجه شیوه نصب ساده و دستگاه همه کاره میتوان از بهترین حالت از آن استفاده کرد.

● نصب و پیکربندی ساده

● کاهش چشمگیر زمان و هزینه نصب

● کارایی فوق‌العاده

شرکت تابلو برق سازی نورآسا...
ما را در سایت شرکت تابلو برق سازی نورآسا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ادمین noorasaa بازدید : 158 تاريخ : پنجشنبه 20 آذر 1399 ساعت: 19:39

قسمت موتور خانه آسانسورها از دو تابلو ساخته شده است.که یکی از آن ها وظیفه فرمان آسانسور و دیگری برای برق آسانسور میباشد.
 
ناظر برق و برقکار اختیاری در نظارت در تابلو فرمان آسانسوری ندارند.اما تابلو های برق در آسانسور با اینکه مورد تایید استاندارد های آسانسورها است.
 
 
اما حتما باید توسط ناظرین نظارت شود. بیشتر تابلو های آسانسوری مخالف قوانین ملی ساختمان ساخته شده اند.
 
اما در شرکت نورآسا تابلو برق آسانسور طبق استاندارد های ملی طراحی و ساخته میشوند.
 
کنترل آسانسور به وسیله میکروکنترلرهای که در تابلو برق وجود دارند ساخته شده و با بهره گیری  از کنتاکتورها فرمان و دیگر المان ها انجام میشود.
 
کیفیت همیشه نقش مهمی در تابلو برق آسانسوری دارند.بطوری که اگر از کنتاکتورهای بی کیفیت استفاده کنند صدای جذب کنتاکتور  در هنگام کار با آسانسورها بسیار اذیت کننده است.
 

تابلو فرمان آسانسور

تابلو فرمان های آسانسور در موتور خانه ها نصب میشوند و وظیفه کنترل آسانسور را به عهده دارند.
 
این تابلو فرمان ها وظیفه کنترل کردن ترمزها،درب کابین،سرعت موتور و … را بر عهده دارند.
 
بیشتر بدانید: پنج روش عیب یابی PLC
 
آنها موقعیت و وضعیت کابین آسانسورها را در هر زمان شناسایی میکنند و مطابق خواسته فرستاده شده از کابین آسانسور  و طبقات را پردازش میکنند و طبق آن فرمان های مورد نیاز را انجام میدهند.
 
 

تابلو فرمان دو سرعته آسانسور

تابلو فرمان ها به دو دسته کلی تقسیم میشوند یکی تابلو فرمان دو سرعته و دیگری اینورتر دار.

هر کدام از آنها به نحوی کار میکنند در تابلو فرمان های دو سرعته از موتورهای دوسیم پیچ برای آسانسورها بهره میگیرند.و میتوانند در دو سرعت مختلف عمل کنند.

موتورهای این تابلو ها بطور مستقیم راه اندازی میشوند و طول عمر بالایی دارند و نسبت به راه اندازی غیر مستقیم با استفاده از اینورتر کمتر است.

علاوه بر این ها جریان راه اندازی بالا موجب بالا،پایین شدن ولتاژ میشود و روی بقیه مصرف کننده ها تاثیر میگذارد.

 

تابلو فرمان آسانسور درایو دار

درایو ها یا اینورتر به سیستم های الکترونیکی میگویند که جریان مستقیم برق را به جریان متناوب تبدیل میکنند.

و باعث تغییر در ولتاژ خروجی و فرکانس ها میشود و از همین طریق دور موتور الکتریکی را کنترل میکنند.

کی از مزایایی که اینورتر دارد اینست که باعث صرفه جویی در مصرف برق میشوند و از الکتروموتورها نگهداری میکنند و باعث افزایش طور عمر آن میشوند.

بیشتر بدانید:قیمت تابلو برق

تابلو برق آسانسور

تغذیه تابلو برق آسانسور از یک کابل 5 رشته ای با سطع مقطعی 6 میلی متر و از سمت تابلو مشاعات GDB میباشد.

یعنی اینکه سه رشته سیم فاز وارد کلید مینیاتوری میشوند و رشته نول آن به شینه نول و هادی حفاظتی آن به شینه زمین تابلو آسانسور متصل میشود.

 

تابلو کنترل دیجیتالی

مدار های رله ای حالا جای خود را به مدارات دیجیتالی میدهند این مدارات نسبت به مدارهای رله ای دارای مزیت های هستند.

در این مدارات اندازه کوچکتر،سرعت بیشتر وکاهش مصرف برق و اما در کنار این مزیت ها معایبی هم نسبت به مدارات میکروپرو سسوری دارند.

که از جمله آن ها میتوان به کارایی کمتر،انعطاف پذیری کمتر اشاره کرد.

این مدارات مرحله ای میانی بین تابلوهای رله ای و تابلو های میکروپروسسوری  محسوب میشود.

بیشتر بدانید:تابلو برق

 

 

عیبی که در تابلو برق آسانسور دو سرعته وجود دارد اینست که حرکت و توقف ناگهانی باعث ضربه به کابین میشود.

این ضربات ناگهانی نه تنها برای مسافران آزاردهنده است بلکه باعث کاهش طول عمر آن است.

خوبی که تابلوهای درایو دار دارند اینست که با راه اندازی نرم موتور توسط درایو،کابین موقع حرکت کمترین تکان را دارد.و سرعت آن با شیب آرام بیشتر میشود.

 

شرکت تابلو برق سازی نورآسا...
ما را در سایت شرکت تابلو برق سازی نورآسا دنبال می کنید

برچسب : تابلو کنترل دیجیتالی, نویسنده : ادمین noorasaa بازدید : 136 تاريخ : سه شنبه 18 آذر 1399 ساعت: 23:47

مبانی طراحی صفحه کنترل برق

در شرکت کنترل های صنعتی ، تخصص ما طراحی و ساخت پانل های کنترل الکتریکی برای بسیاری از صنایع و محیط ها است.

ما می توانیم با هر چیزی از یک ایده گرفته تا یک مجموعه کامل از نقشه ها / مشخصات عملکردی یا هر چیزی در این بین شروع کنیم.

 ما اطلاعات ارائه شده را مرور می کنیم ، تمام سوالات لازم برای پر کردن خلا ها را می پرسیم و با بالاترین کیفیت محصول موجود در صنعت را ارائه می دهیم.

بررسی اولیه ما بسیار دقیق است به طوری که اغلب می گوییم آنچه را که مشتری ما نیاز دارد ، فراتر از آنچه بخواهند ، فراهم خواهیم کرد.

بیشتر بدانیدپنج روش عیب یابی PLC

مبانی طراحی صفحه کنترل برق بسیار پیچیده شده است. پیشرفت سریع فناوری اتوماسیون همراه با قوانین و مقررات فزاینده سختگیرانه.

طراحی مقرون به صرفه ترین و در عین حال مقاوم ترین راه حل های کنترل را دشوار کرده است.

طراحی بهترین محصولات نیاز به یک تیم متبحر دارد که دائماً دانش خود را افزایش می دهد.

و آنچه را که از دستورالعمل های طراحی صفحه کنترل الکتریکی می دانند ، تطبیق می دهد.

با داشتن تیمی از مهندسان متخصص در زمینه طراحی صفحه کنترل ، برنامه نویسی و یکپارچه سازی ، وظیفه ما این است که در مورد آخرین استانداردها ، گواهینامه ها و فناوری ها به روز باشیم.

کارکنان ما از نزدیک با مشتریان همکاری می کنند تا اطمینان حاصل شود که الزامات طراحی صفحه کنترل دقیقاً تعریف شده است.

اطمینان از درک عمیق از هر طرف در طول فرایند طراحی.

خطاها و حذفیات انجام شده در اولین مراحل طراحی می تواند باعث ایجاد مشکلات قابل توجهی در هنگام تولید پنل یا بدتر از آن در هنگام اجرا / راه اندازی شود. 

موفقیت اغلب هنگامی حاصل می شود که با تیمی از مهندسان کار کنید که کل روند را درک کرده و هر مرحله را به طور کارآمد اجرا می کنند.

مبانی طراحی صفحه کنترل

در مورد مبانی طراحی صفحه کنترل برق ، چهار اصل طراحی صفحه کنترل الکتریکی وجود دارد:

  1. بررسی کامل کلیه اسناد فنی و جلسه پرسش و پاسخ برای پر کردن همه خلاها.
  2. طراحی سیستم کنترل و برنامه ریزی تولید برای به حداکثر رساندن کارایی.
  3. مونتاژ و سیم کشی واقعی سخت افزار سیستم کنترل.
  4. به روزرسانی کلیه اسناد نهایی و انجام روش کنترل کیفیت بسیار دقیق.

مرحله 1: جلسه پرسش و پاسخ فنی

در حالی که هر مرحله مهم است ، ما به جلسه پرسش و پاسخ دقیق خود افتخار می کنیم.

هدف از آن بررسی این است که به هر یک از جنبه های پروژه با جزئیات پرداخته شده است.

و دستورالعمل های طراحی صفحه کنترل الکتریکی را برای پروژه تعیین می کنیم.

در حالی که کنترل پنل های طراحی شده برای یک صنعت خاص دارای سوالات منحصر به فردی هستند.

که باید به آنها پاسخ داده شود ، حداقل ، هر لیست باید شامل سوالات زیر باشد:

  1. آیا یک UL Label یا سایر آژانس های آزمایشی پذیرفته شده مورد نیاز است؟
  2. آیا کدهای الکتریکی محلی وجود دارد که باید دنبال شوند؟
  3. رتبه بندی محیطی مورد نظر NEMA کنترل پنل چقدر است؟
  4. جریان اتصال کوتاه موجود که صفحه کنترل برای آن طراحی می شود چیست؟
  5. آیا صفحه کنترل برای پاسخگویی به هر دسته فلش قوس لازم است؟

 

مرحله 2: طراحی صفحه کنترل و برنامه ریزی تولید

این اولین گام ها سرعت کل پروژه را و تعیین می کند که باقیمانده فرآیند با چه کارآیی جریان یابد.

اشتباهات در این مرحله مانع سایر مراحل می شود و ممکن است باعث عقب افتادن پروژه ها یا از بین رفتن کامل آنها شود.

برای جلوگیری از مشکلات طراحی صفحه کنترل ، مراحل زیر باید دنبال شود و به درستی انجام شود:

  1. دنباله عملکرد / مشخصات عملکردی و / یا الزامات طراحی مشتریان را مرور کنید.
  2. همه مولفه ها را انتخاب کنید یا تأیید کنید مولفه های انتخاب شده برای برنامه صحیح هستند.
  3. برای تأیید سیم کشی صحیح همه اجزا و نشان دادن نحوه اجرای سیم کشی ، نقشه های شماتیک صفحه (های) کنترل را تولید کنید.
  4. یک طرح فیزیکی در مقیاس کامل ایجاد کنید تا مطمئن شوید اجزا برای ساخت و نگهداری قابل دسترسی هستند در حالی که فضای پانل مورد نیاز را به حداقل می رسانید.
  5. محفظه دقیق و اجزای مربوطه را برای تأمین نیازهای مشخص شده درخواست شده توسط کاربر نهایی انتخاب کنید.
  6. هنگامی که طرح فیزیکی و نقشه های شماتیک کامل شد ، می توان اجزا و محفظه ها را سفارش داد و بر اساس زمان سرب ، می توان تعیین کرد که چه زمانی تولید پانل آغاز می شود.

برای کارآیی بیشتر این مرحله ، شرکت کنترل های صنعتی به عنوان اولین گام در فرایند کلی تولید صفحه کنترل ، یک پرسشنامه طراحی صفحه کنترل را به همه مشتریان ارائه می دهد.

بیشتر بدانید: تابلو برق چنج اور (ATS)

تکمیل پرسشنامه ICC به مشتریان کمک می کند سطح جزئیات لازم برای طراحی و ساخت یک صفحه کنترل را درک کنند.

 علاوه بر این ، به مهندسان ما کمک می کند تا دقیقاً آنچه را که برای محصول نهایی لازم است ، درک کنند.

 

مرحله 3: تولید صفحه کنترل

در مبانی طراحی صفحه کنترل برق دقت و سرعتی که مرحله طراحی و برنامه ریزی به اتمام می رسد ، تأثیر بسزایی در مرحله تولید فرآیند ساخت صفحه کنترل دارد.

اگر نادرستی در طراحی کلی وجود داشته باشد یا قطعات و اجزای آن بعداً سفارش داده شود یا تحویل داده شود ، ساخت صفحه می تواند بسیار دشوار شود.

با وجود این، هنوز ممکن است در مرحله تولید مشکلاتی ایجاد شود و این زمانی است که مهم است که به کارمندان باتجربه و روش های استاندارد عملیاتی روی بیاوریم.

وجود یک رویه استاندارد می تواند حل هر زمان از مشکلات طراحی صفحه کنترل که به طور ناگهانی بوجود می آید ، برای شما راحت تر باشد.

در صورت بروز مشکل ، مهم است که تیم کنترل پنل موارد زیر را انجام دهند:

  1. از طرح فیزیکی و نقاشی های شماتیک برای یادداشت برداری و مشخص کردن مشکلات ناشی از آن استفاده کنید.
  2. مشکلات مربوط به طراح را مرور کرده و راه حلی را فرموله کنید.
  3. طرح ها و نقشه های مشخص شده را بررسی کنید پس از تعیین راه حل ها با یک متخصص کنترل کیفیت ، توضیح دهید که چرا طراحی تغییر کرده است.

بیشتر بدانید: قیمت تابلو برق

مرحله 4: تضمین کیفیت صفحه کنترل

این مهم است که تکنسین های کف کارخانه درک کنند که تولید کالاهای با کیفیت برای اولین بار ، هر بار ، می تواند روندها را ساده کرده و یک مشتری وفادار ایجاد کند.

یک راه برای حفظ کیفیت ، تلفیق کنترل کیفیت در هر مرحله است.این اطمینان می دهد که در صورت یافتن مشکلات ، طراحان و کارمندان تولید به طور اولیه به آنها رسیدگی می کنند.

تیم ما هنگام آزمایش هر صفحه کنترل از دستورالعمل های دقیق پیروی می کند. این دستورالعمل ها شامل موارد زیر است:

  1. تأیید هر مولفه در برابر اسکناس مواد و تأیید آن ولتاژ صحیح است.
  2. درجه بندی ظاهر پانل و تأیید تمام داده های موجود در هر برچسب صحیح است.
  3. اطمینان حاصل کنید که هر قطعه به طور ایمن سوار شده است ، هر سیم را آزمایش کنید و رشته های سیم سرگردان را بررسی کنید.
  4. انجام یک بررسی تداوم کامل بر روی هر سیم موجود در پانل.
  5. روشن کردن صفحه کنترل و تأیید تمام ولتاژها و سطح زمین در حد تحمل است.
  6. تمرین هر دستگاه برای اطمینان از عملکرد صحیح و تأیید شماتیک سیم کشی به درستی طراحی شده است.
  7. پس از پایان آزمایش قدرت ، به روزرسانی کلیه اسناد ، ثبت تمام مغایرت ها ، انجام مراحل نهایی مونتاژ و استفاده از گواهینامه های مناسب.
  8. صفحه کنترل اکنون برای بسته بندی و ارسال آماده است!

آخرین مرحله برای هر پانل ثبت هرگونه مغایرت هم برای سوابق فنی و هم برای رکورد های مولفه / فروشنده است.

اگر متوجه شویم که برخی از انواع خطاها در حال شیوع بیشتر هستند ، ما یک تحلیل علت اصلی را انجام خواهیم داد تا تعیین کنیم چه مراحلی برای معکوس کردن روند لازم است.

بیشتر بدانید: تابلو برق

 

خط پایین

شرکت کنترل صنعتی با 35 سال سابقه توانایی تولید پانل های کنترل که نیازهای هر بازار را برآورده می کند را حفظ می کند.

 هدف نهایی ما ارائه هر بار کنترل پنل بی عیب و نقص به هر مشتری است.

 و برای انجام این کار ، ما خود را با یک کارمند بسیار ماهر و بسیار آموزش دیده احاطه کرده و اطلاعات را در طول مراحل ثبت می کنیم.

ما داده ها را دائماً مرور می کنیم و بر اساس آنها عمل می کنیم. این تمایز دهنده ماست.

 ما فروشگاه پنل نیستیم. ما یک مرکز تولید ناب هستیم که پانل های کنترل سفارشی می سازیم.

شرکت تابلو برق سازی نورآسا...
ما را در سایت شرکت تابلو برق سازی نورآسا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ادمین noorasaa بازدید : 144 تاريخ : سه شنبه 18 آذر 1399 ساعت: 23:45

روشهای عیب یابی PLC

عیب یابی PLC می تواند به شیوه های گوناگونی انجام شود و از آنجا که تجربیات مهندس همیشه نقش کلیدی را در حل موفقیت آمیز چنین مسائلی دارد ، پنج روش توسعه یافته است.

 

بیایید این پنج روش عیب یابی PLC شرح دهیم:

1. عیب یابی حلقه های زمینی

یکی از اولین پنج روش عیب یابی PLC اینست که بهتر است موجودی قطعات تعویض را در دست داشته باشید. این عمل خرابی ناشی از خرابی جز. را به حداقل می رساند.

 در شرایط خرابی ، داشتن لوازم یدکی مناسب در انبار می تواند به معنای خاموش شدن فقط چند دقیقه باشد ، به جای ساعت ها یا روزها.

به عنوان یک قاعده کلی ، مقدار قطعات یدکی موجود در انبار باید 10٪ تعداد آن قطعه مورد استفاده باشد.
 اگر قطعه ای به ندرت استفاده شود ، در این صورت می توان کمتر از 10٪ از آن قطعه خاص را تهیه کرد.
 
 

اجزای اصلی برد CPU باید هر کدام یک بخش اضافی داشته باشند ، صرف نظر از اینکه از چند CPU استفاده می شود.

هر منبع تغذیه ، چه منبع اصلی و چه کمکی ، باید دارای پشتیبان نیز باشد. برخی از برنامه ها ممکن است به یک پردازنده کامل CPU به عنوان لوازم یدکی آماده به کار نیاز داشته باشند.

این حالت شدید زمانی وجود دارد که یک سیستم خراب شده باید بلافاصله به کار خود ادامه دهد و زمانی برای تعیین اینکه کدام برد پردازنده خراب شده است باقی نمی ماند.

 

اگر یک ماژول باید جایگزین شود ، کاربر باید مطمئن شود که ماژول جایگزینی در حال نصب نوع صحیحی است .

برخی از سیستم های ورودی و خروجی اجازه می دهند تا ماژول ها در حالی که هنوز برق مصرف می شود تعویض شوند.

اما ممکن است برخی دیگر نیاز به حذف برق داشته باشند. اگر با جایگزینی یک ماژول مشکل حل می شود.

اما در یک دوره نسبتاً کوتاه خرابی دوباره رخ می دهد ، کاربر باید بارهای القایی را بررسی کند.

بارهای القایی ممکن است ولتاژ و افزایش جریان تولید کنند ، در این صورت ، ممکن است سرکوب خارجی لازم باشد.

اگر فیوز ماژول بعد از تعویض دوباره دمید ، ممکن است مشکل این باشد که از حد جریان خروجی ماژول عبور کرده یا دستگاه خروجی کوتاه شده است.

 

پی‌ال‌سی (به انگلیسی: Programmable Logic Controller) یا کنترل‌گر منطقی برنامه‌پذیر، یک رایانه دیجیتال صنعتی است که برای استفاده در کاربردهای صنعتی استحکام بخشیده شده‌است.

 

حلقه زمین

همانطور که در بالا ذکر شد ، شرایط حلقه زمین هنگامی اتفاق می افتد که دو یا چند مسیر الکتریکی در یک خط زمین وجود داشته باشد .

به عنوان مثال ، در شکل 1 ، مبدل ها و فرستنده در شاسی (یا محفظه دستگاه) به زمین متصل می شوند و از طریق یک کابل محافظ به یک کارت ورودی آنالوگ متصل می شوند.

این سپر به هر دو پایه شاسی متصل می شود ، در نتیجه مسیری برای جریان از یک زمین به زمین دیگر ایجاد می شود ، زیرا هر دو پایه دارای پتانسیل های مختلفی هستند.

 جریان عبوری از سپر می تواند به اندازه چندین آمپر باشد ، که باعث می شود میدان های مغناطیسی قابل توجهی در انتقال سیگنال ایجاد شود.

 

این می تواند تداخلی ایجاد کند که منجر به سو خواندن سیگنال آنالوگ شود! برای جلوگیری از این مشکل ، سپر باید فقط در یک طرف شاسی ، ترجیحاً سمت PLC به زمین متصل شود.

در مثالی که در شکل 1 نشان داده شده است ،  محافظ فقط باید در رابط ورودی آنالوگ به زمین متصل شود .

بیشتر بدانید: قیمت تابلو برق

برای بررسی یک حلقه زمین ، سیم اتصال زمین را در پایان زمین جدا کنید و مقاومت سیم را به نقطه انتهایی که آن متصل است اندازه گیری کنید.

کنتور باید مقدار اهم بزرگی را بخواند . اگر مقدار اهم کم در این شکاف رخ دهد ، تداوم مدار وجود دارد ، به این معنی که سیستم حداقل یک حلقه زمین دارد.

 

 

2. شاخص های PLC تشخیصی

یکی دیگر از پنج روش عیب یابی PLC نشانگرهای وضعیت LED است.

که می توانند اطلاعات زیادی در مورد دستگاههای زمینه ، سیم کشی و ماژول های ورودی خروجی فراهم کنند.

بیشتر ماژول های ورودی / خروجی حداقل دارای یک نشانگر واحد هستند – ماژول های ورودی معمولاً دارای یک نشانگر قدرت هستند.

در حالی که ماژول های خروجی به طور معمول دارای یک نشانگر منطقی هستند.

برای یک ماژول ورودی ، یک LED روشن شده روشن می کند که دستگاه ورودی فعال است و سیگنال آن در ماژول وجود دارد.

این نشانگر به تنهایی نمی تواند سو عملکردهای ماژول را جدا کند ، بنابراین برخی از تولید کنندگان یک نشانگر تشخیصی اضافی ، یک نشانگر منطقی ارائه می دهند.

یک LED منطقی ON نشان می دهد که سیگنال ورودی توسط بخش منطقی مدار ورودی شناخته شده است.

اگر نشانگرهای منطقی و قدرت با هم مطابقت نداشته باشند ، ماژول قادر به انتقال صحیح سیگنال ورودی به پردازنده نیست.

این نشان دهنده سو عملکرد ماژول است. نشانگر منطقی ماژول خروجی عملکردی مشابه نشانگر منطقی ماژول ورودی دارد.
 
 وقتی روشن است ، LED منطقی نشان می دهد که مدار منطقی ماژول فرمانی را برای روشن شدن پردازنده تشخیص داده است.
 

علاوه بر نشانگر منطقی ، برخی از ماژول های خروجی دارای یک نشانگر فیوز دمیده یا یک نشانگر قدرت یا هر دو هستند.

یک نشانگر فیوز دمیده وضعیت فیوز محافظ را در مدار خروجی نشان می دهد ، در حالی که نشانگر قدرت نشان می دهد که برق به بار وارد می شود.

مانند نشانگرهای قدرت و منطق در یک ماژول ورودی ، اگر هر دو LED به طور همزمان روشن نباشند ، ماژول خروجی عملکرد نامناسبی دارد .

نشانگرهای LED به روند عیب یابی کمک زیادی می کنند. با هر دو نشانگر قدرت و منطق ، کاربر می تواند بلافاصله یک ماژول یا مدار سو عملکرد را مشخص کند.

شاخص های LED نمی توانند همه مشکلات احتمالی را تشخیص دهند. در عوض ، آنها به عنوان نشانه های اولیه سو mal عملکرد سیستم عمل می کنند.

3. عیب یابی ورودی های PLC

یکی دیگر از پنج روش عیب یابی PLC اینست که اگر به نظر نمی رسد دستگاه میدانی متصل به ماژول ورودی روشن باشد .

ممکن است جایی بین اتصال L1 و اتصال ترمینال به ماژول وجود داشته باشد.

شاخص های وضعیت ماژول ورودی می تواند اطلاعات مربوط به دستگاه فیلد ، ماژول و سیم کشی دستگاه فیلد را به ماژول ارائه دهد که به تشخیص دقیق مشکل کمک می کند.

اولین مرحله در تشخیص مشکل قرار دادن PLC در حالت آماده به کار است ، به طوری که خروجی را فعال نمی کند .

این اجازه می دهد تا دستگاه زمینه به صورت دستی فعال شود (به عنوان مثال ، یک سوئیچ محدود می تواند به صورت دستی بسته شود).

 

هنگامی که دستگاه میدانی فعال می شود ، نشانگر وضعیت قدرت ماژول باید روشن شود ، این نشان دهنده وجود تداوم برق است.
 
 اگر نشانگر روشن باشد ، سیم کشی دلیل این مشکل نیست.مرحله بعدی ارزیابی میزان خواندن PLC از ماژول ورودی است.
 

ماژول ورودی

 

این می تواند با استفاده از حالت تست PLC ، که ورودی ها را می خواند و برنامه را اجرا می کند ، اما خروجی ها را فعال نمی کند ، محقق شود.

در این حالت ، نمایشگر PLC یا باید یک بیت در جدول تصویر 1 مربوط به دستگاه زمینه فعال شده نشان دهد یا وقتی دستگاه تداوم ایجاد می کند ، دستورالعمل مرجع مخاطب باید برجسته شود (شکل 3 را ببینید).

اگر PLC دستگاه را به درستی می خواند ، مشکل در ماژول ورودی وجود ندارد. اگر دستگاه را به درستی نخواند ، ماژول ممکن است معیوب باشد.

سمت منطقی ماژول ممکن است به درستی کار نکند ، یا عایق نوری آن منفجر شود.

علاوه بر این ، یکی از کانالهای رابط ماژول ممکن است معیوب باشد. در این حالت ، ماژول باید جایگزین شود.

 

 

ماژول

اگر ماژول سیگنال دستگاه میدانی را نخواند ، آزمایشات دیگری لازم است.

 سیم کشی نامناسب، دستگاه میدان معیوب ، ماژول معیوب یا ولتاژ نامناسب بین دستگاه فیلد و ماژول می تواند باعث بروز مشکل شود.

ابتدا دستگاه فیلد را ببندید و ولتاژ ماژول ورودی را اندازه بگیرید. متر باید ولتاژ سیگنال را نشان دهد (به عنوان مثال ، 120 ولت AC).

در صورت وجود ولتاژ مناسب ، ماژول ورودی از کار افتاده است زیرا سیگنال را تشخیص نمی دهد.

 اگر ولتاژ اندازه گیری شده 10-15٪ کمتر از ولتاژ سیگنال مناسب باشد ، مشکل در ولتاژ منبع به دستگاه میدان است.

اگر ولتاژ وجود نداشته باشد ، سیم کشی یا دستگاه زمینه دلیل این مشکل است.

 اتصال سیم به ماژول را بررسی کنید تا مطمئن شوید سیم در بلوک های ترمینال یا ترمینال محکم شده است.

بیشتر بدانید: تابلو BMS

برای مشخص کردن بیشتر مشکل ، بررسی کنید که ولتاژ در دستگاه زمینه وجود دارد. با فعال شدن دستگاه ، ولتاژ کل دستگاه را با استفاده از ولت متر اندازه گیری کنید.

اگر ولتاژ در سمت بار دستگاه وجود نداشته باشد (طرفی که به ماژول متصل می شود) ، دستگاه ورودی معیوب است.

 

اگر برق وجود داشته باشد ، مشکل در سیم کشی از دستگاه ورودی به ماژول است. در این حالت باید سیم کشی ردیابی شود تا مشکل پیدا شود.

4. عیب یابی خروجی های PLC

یکی  از چهارمین پنج روش عیب یابی PLC رابط های خروجی PLC همچنین حاوی نشانگرهای وضعیتی هستند که اطلاعات مفید عیب یابی را ارائه می دهند.

مانند عیب یابی ورودی های PLC ، اولین قدم در عیب یابی خروجی ها جداسازی مشکل یا به ماژول ، دستگاه زمینه یا سیم کشی است.

 

مهم! در ماژول خروجی اطمینان حاصل کنید که منبع تغذیه در سطح صحیح باشد .
 
 در یک سیستم 120 VAC ، این مقدار باید در 10٪ مقدار نامی باشد (یعنی بین 108 تا 132 ولت AC).
 

همچنین ، ماژول خروجی را بررسی کنید تا ببینید آیا فیوز دمیده شده ای دارد. اگر فیوز دمیده ای دارد ، مقدار نامی فیوز را بررسی کنید.

علاوه بر این ، نیازهای فعلی دستگاه خروجی را بررسی کنید تا مشخص شود آیا دستگاه بیش از حد جریان می کشد.

اگر ماژول خروجی دستور روشن شدن را از پردازنده دریافت کند ، وضعیت خروجی ماژول بر این اساس روشن نمی شود ، ماژول خروجی معیوب است.

اگر نشانگر روشن شد اما دستگاه میدانی نیرو نگرفت ، برای اطمینان از عملکرد دستگاه سوئیچ ، ولتاژ را در ترمینال خروجی بررسی کنید.

در صورت عدم وجود ولتاژ ، ماژول باید تعویض شود.

اگر ولتاژ وجود داشته باشد ، مشکل در سیم کشی یا دستگاه درست است .

در این مرحله ، اطمینان حاصل کنید که سیم کشی میدان به ترمینال ماژول یا بلوک ترمینال از اتصال خوبی برخوردار است و سیم ها خراب نیستند.

پس از بررسی ماژول ، بررسی کنید که دستگاه درست به درستی کار می کند.

بیشتر بدانید: تابلو برق چنج اور (ATS)

ماژول خروجی

هنگامی که ماژول خروجی روشن است ولتاژ وارد شده به دستگاه فیلد را اندازه گیری کنید و مطمئن شوید که خط برگشت به خوبی به دستگاه متصل است.

اگر هنوز برق وجود دارد دستگاه پاسخ نمی دهد ، دستگاه فیلد معیوب است.

روش دیگر برای بررسی دستگاه فیلد ، آزمایش آن بدون استفاده از ماژول خروجی است.

سیم کشی خروجی را برداشته و دستگاه درست را به منبع برق وصل کنید. اگر دستگاه فیلد پاسخ ندهد ، معیوب است.

اگر دستگاه فیلد پاسخ دهد ، مشکل در سیم کشی بین دستگاه و ماژول خروجی است.

سیم کشی را بررسی کنید ، به دنبال سیم های خراب در امتداد مسیر سیم باشید .

5. عیب یابی CPU

 

PLC ها همچنین شاخص های تشخیصی را نشان می دهند که وضعیت PLC و CPU را نشان می دهد .

این شاخص ها شامل تأیید قدرت ، حافظه خوب و شرایط ارتباطی OK هستند.

ابتدا بررسی کنید که PLC از ترانسفورماتور انرژی کافی برای تأمین تمام بارها را دریافت می کند. 

بیشتر بدانید:تابلو برق

اگر PLC هنوز کار نمی کند ، از نظر افت ولتاژ در مدار کنترل یا فیوزهای سوخته بررسی کنید.

 

نشانگرهای تشخیصی جلوی CPU خطایی در حافظه یا ارتباطات نشان می دهد. اگر یکی از این نشانگرها روشن باشد ، ممکن است نیاز به تعویض CPU باشد.

خلاصه روشهای عیب یابی PLC

در نتیجه پنج روش عیب یابی PLC، بهترین روش برای تشخیص سو عملکرد ورودیخروجی ، جداسازی مشکل به ماژول ، دستگاه زمینه یا سیم کشی است .

اگر هر دو شاخص و توان و منطق موجود باشد ، خرابی ماژول به راحتی آشکار می شود.

 

اولین قدم برای حل مسئله ، اندازه گیری ولتاژ است تا مشخص شود سطح ولتاژ مناسب در ترمینال ورودی یا خروجی وجود دارد .
 

اگر ولتاژ در ترمینال مناسب باشد و ماژول پاسخ ندهد ، ماژول باید تعویض شود. اگر ماژول جایگزینی تاثیری نداشته باشد ، ممکن است سیم کشی درست باشد. 

 

سطح ولتاژ مناسب در ترمینال خروجی در حالی که دستگاه خروجی خاموش است نیز نشان دهنده وجود خطا در سیم کشی میدان است.

اگر یک پله خروجی فعال شود اما نشانگر LED خاموش باشد ، ماژول معیوب است.

اگر نقصی در ماژول ورودی / خروجی قابل ردیابی نباشد ، باید اتصالات ماژول از نظر تماس ضعیف یا نامناسب بودن بررسی شود .

در آخر ، سیم های خراب زیر ترمینال های اتصال دهنده و اتصالات لحیم کاری سرد را در ترمینال های ماژول بررسی کنید.

شرکت تابلو برق سازی نورآسا...
ما را در سایت شرکت تابلو برق سازی نورآسا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ادمین noorasaa بازدید : 131 تاريخ : دوشنبه 17 آذر 1399 ساعت: 18:10

سیستم مقرون به صرفه

برد توزیع برق ولتاژ پایین سیواکن S8 استانداردهای جدیدی را تعیین می کند

به عنوان یک صفحه توزیع نیروی برق یا مرکز کنترل موتور (MCC) برای کاربردهای صنعتی یا در زیرساخت ها.

سیستم برد توزیع نیرو تا 7000 آمپر برای توزیع ساده و سازگار توان ، حداکثر ایمنی شخصی و سیستم را تضمین می کند و به لطف طراحی بهینه ، طیف گسترده ای از کاربردهای ممکن را ارائه می دهد.

به لطف فناوری مدولار ، صفحه طراحی توزیع برق می تواند در هنگام طراحی سیستم کامل ، به طور مطلوبی با هر نیاز سازگار شود.

این سیستم با ترکیبی از حداکثر ایمنی و طراحی مدرن ، یک راه حل کاملاً مقرون به صرفه ارائه می دهد.

بیشتر بخوانید:تابلو برق سه فاز

راه حل های انعطاف پذیر

برد توزیع برق ولتاژ پایین سیواکن S8 راه حل هوشمندی است که می تواند متناسب با نیازهای شما سازگار باشد.

طراحی خوب و فكر شده سیستم این اجازه را می دهد تا كاملاً در مفهوم اتاق مدرن ادغام شود.

بخش ، به صورت تک یا دو رو ، می تواند همراه با یک سیستم شینه اصلی یا از پشت به – نصب شود

برگشت با یک سیستم شینه اصلی جداگانه. طراحی های مختلف نصب را می توان در یک بخش با سهولت ترکیب کرد.

فناوری ماژول قابل مشاهده ، امکان تبادل ساده یا اضافه کردن واحدهای عملکردی را فراهم می کند.

اجزای مدولار سیواکن S8 تحت یک فرآیند نوآوری مداوم قرار دارند و بدین ترتیب بالاترین سطح ممکن پیشرفت فنی را برای سیستم کامل تضمین می کنند.

ایمنی آزمایش شده

سیواکن S8 مخفف بالاترین سطح ایمنی است. صفحه توزیع برق ولتاژ پایین یک مونتاژ قدرت و کنترل دنده کنترل شده با طراحی آزمایش شده است که بر اساس تست طراحی شده است.

شواهد خواص فیزیکی آن در بخش آزمایش محصول تحت هر دو شرایط کارکرد و خطا ارائه شده است.

سیستم قفل مقاوم در برابر قوس نیز حداکثر ایمنی شخصی را تضمین می کند. بعلاوه ، حتی با طراحی استاندارد ، تأیید آزمایش در شرایط قوس مطابق با IEC 61641 است.

استفاده کنید

سیواکن S8 را می توان در تمام سطوح برنامه در شبکه ولتاژ پایین استفاده کرد. مرکز برق یا پست واحد ثانویه. تابلو اصلی یا صفحه توزیع اصلی

تابلوی توزیع فرعی ، مرکز کنترل موتور ، تابلوی توزیع دستگاه های نصب یا ما صنعتی.

مزایای طراحی مدولار

هر تابلو برق سیواکن S8 از ماژول های تقاضای گرا ، استاندارد و سری تولید می شود. همه ماژول ها تست شده و از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

با توجه به امکانات ترکیبی ماژول منیفولد ، تقریباً هر الزامی برآورده می شود.

سازگاری با نیازهای جدید عملکرد با تعویض یا افزودن ماژول ها به راحتی و به سرعت قابل اجرا است. مزایای ارائه شده توسط این مفهوم مدولار مشخص است:

بیشتر بخوانیدتابلو بانک خازن

  • تأیید ایمنی و کیفیت برای هر تابلو
  • تحقق هر یک از مشخصات مورد نیاز همراه با کیفیت بالای تولید سری
  • قرار دادن آسان سفارشات تکراری و زمان تحویل کوتاه

 

پیکربندی سیستم و طراحی اتاقک

هنگامی که پیکربندی سیستم برنامه ریزی شده است ، موارد زیر است:

 

  • مشخصات طراحی یک جلو یا دو جلو باید مشخص شود.
  • ورودی کابل / شینه (از بالا یا پایین).
  • موقعیت شینه (بالا ، عقب ، عقب ، یا هر دو عقب).
  • اتصال در کابین (جلو یا عقب) بالا و پایین عقب).

سیستم قطع کننده مدار

کابینک ها برای 3 وات. و 3 ولت قطع کننده های مدار هم ایمنی شخصی و هم ایمنی عملیاتی طولانی مدت را تضمین می کنند (شکل 3/1). واحدهای ورودی ، خروجی و کوپلینگ در طراحی قطع کننده مدار به 3W مجهز شده اند.

قطع کننده های مدار هوا (ACB) در طراحی قابل برداشت یا نصب ثابت یا به صورت جایگزین با 3 ولت. قطع کننده مدار موردی (MCCB) (جدول 3/1).

ابعاد اطاقک متناسب با اندازه های قطع کننده مدار است و می تواند با توجه به نیازهای فردی انتخاب شود. طراحی قطع کننده مدار شرایط اتصال بهینه را برای همه فراهم می کند

دامنه جریان اسمی علاوه بر اتصالات کابل ، این سیستم اتصالات تأیید شده طراحی را به سیستم های ترانکینگ شینه SIVACON 8PS نیز ارائه می دهد.

بیشتر بخوانیدتابلو برق

طراحی نصب جهانی

طراحی نصب جهانی سوئیچ سیواکن S8 تابلوها به فیدرهای خروجی در طراحی قابل برداشت ، طراحی نصب شده ثابت و پلاگین اجازه می دهد.

محفظه واحد قابل برداشت در SFD

شینه توزیع عمودی دارای پوشش ضد انگشت (IP2X) است. تفکیک فاز امکان پذیر است.

 در محفظه کار اتصال لازم نیست. گزینه های جداسازی داخلی تا شکل 4b منجر به درجه بالایی از ایمنی شخصی می شود. اتصال در یک محفظه اتصال کابل جداگانه انجام می شود.

طراحی قابل برداشت – طراحی با ویژگی های بالا (HFD)

واحدهای قابل برداشت یک سیستم تماس متحرک و مقاوم در برابر سایش را فراهم می کنند.

بدون حرکت واحد قابل برداشت در پشت درب محفظه بسته ، با جابجایی مخاطبین می توان موقعیت قطع ، آزمایش و متصل را اثبات کرد.

با محافظت در برابر سو عملکرد از انتقال واحد تماس تحت بار جلوگیری می شود.

درجه حفاظت در هر موقعیتی حفظ می شود. در موقعیت قطع شده ، تمام قطعات واحد قابل برداشت مانند مخاطبین در کانتور دستگاه قرار دارند و در برابر آسیب محافظت می شوند.

واحدهای قابل برداشت به صورت واحدهای کوچک قابل برداشت (اندازه ½ و ¼) و به عنوان واحدهای قابل برداشت عادی در دسترس هستند.

واحدهای قابل برداشت در هر اندازه ، یک رابط کاربری یکنواخت را ایجاد می کنند.

علاوه بر کلید اصلی ، موقعیت های فردی را می توان قفل کرد. دستگاه های کنترل و سیگنالینگ در یک صفحه ابزار نصب می شوند. تمام واحدهای قابل برداشت مجهز به حداکثر 40 تماس کمکی هستند.

بیشتر بخوانید:معرفی تابلوبرق های طرح سیواکن

محفظه واحد قابل برداشت در HFD

شینه توزیع عمودی دارای پوشش ضد انگشت (IP2X) است. تفکیک فاز امکان پذیر است.

در محفظه کار اتصال لازم نیست. گزینه های جداسازی داخلی تا شکل 4b منجر به درجه بالایی از ایمنی شخصی می شود.

برای واحدهای کوچک قابل برداشت ، یک صفحه آداپتور در بالای محفظه نصب شده است. 

منافذ ورودی برای تماس های ورودی واحدهای قابل برداشت در محفظه را می توان به کرکره مجهز کرد.

با قرار دادن واحد قابل برداشت به محفظه ، کرکره ها به طور خودکار باز می شوند.

اتصال در یک محفظه اتصال کابل جداگانه انجام می شود.

جریان نامی برای مخاطبین کمکی:

6 A (250 ولت)    برای واحدهای کوچک قابل برداشت.

10 A (250 ولت)    برای واحدهای قابل برداشت طبیعی.

شرکت تابلو برق سازی نورآسا...
ما را در سایت شرکت تابلو برق سازی نورآسا دنبال می کنید

برچسب : سیواکن S8, نویسنده : ادمین noorasaa بازدید : 164 تاريخ : شنبه 15 آذر 1399 ساعت: 23:09

اینورتر یا همان درایو چیست؟

درایو صنعتی و کاربردی آن؟ درایو صنعتی یکی از اصلی ترین مقوله در راه اندازی الکتروموتور سه فاز است و با درایو صنعتی که گاها به اسم اینورتر یا کنترل دور الکتروموتور شناخته می شود کار درایو صنعتی به این صورت هست که برای راه اندازی الکتروموتورسه فاز، به جز قطع و وصل عادی در یک سری مواقع ما نیاز داریم که الکتروموتور با دور موتور کمتر یا بیشتری بچرخد یا مثل مدار ستاره مثلث که راه اندازی به صورت آهسته انجام می گیرد ما می توانیم از درایو صنعتی که همین کار را به صورت خیلی بهتر انجام می دهد استفاده کنیم.

 

کاربرد درایو صنعتی چیست؟

کار درایو صنعتی به این صورت هست که برای راه اندازی الکتروموتورسه فاز، به جز قطع و وصل عادی در یک سری مواقع ما نیاز داریم که الکتروموتور با دور موتور کمتر یا بیشتری بچرخد یا مثل مدار ستاره مثلث که راه اندازی به صورت آهسته انجام می گیرد ما می توانیم از درایو صنعتی که همین کار را به صورت خیلی بهتر انجام می دهد استفاده کنیم.

در درایو علاوه بر راه اندازی نرم ، توقف هم می شود به صورت آهسته انجام گیرد. درایوها میتوانند موتور را بطور نرم و کاملا کنترل شده روشن و خاموش کنند. زمان خاموش و روشن را می شود با دقت تنظیم کرد.برای چپ گرد یا راست گرد ترمینال جداگانه وجود دارد که کار ما را آسان تر می کند.

نکته: ورودی درایو صنعتی در دو نوع تک فاز و سه فاز موجود هست. شاید برایمان پیش بیاید که در محل، برق تک فاز داریم و مصرف کننده مان سه فاز هست در این شرایط می توانیم از درایو تک فاز استفاده کنیم البته نهایتا تا ۷ کیلو وات می توانیم استفاده کنیم و در توان بالاتر، درایو ها سه فاز هستند.

تفاوت اینورتر و درایو در چیست؟

اینورتر و درایو این به دلیل شباهت حدودی ای که در عملکرد با هم دارند غالبا یکسان در نظر گرفته میشوند,اما این در حالی است که با بررسی این دو دستگاه و پی بردن به تفاوت های آنها متوجه خواهیم شد که نمیتوان این دو دستگاه را یکسان در نظر گرفت. درایو صنعتی از چند اجزا تشکیل شده که در ابتدا برق ورودی که برق AC هست از طریق رکتیفایر یا همان یک سو کننده به برق DC تبدیل می شود. اینجاست که هر پارامتری را که تغییر می دهیم روی این ولتاژ یعنی ولتاژ DC اعمال می شود (باید اشاره کنم که به جز این دو بخش یعنی کانورتر و اینورتر، بخش های دیگری هم دارد) و از طریق اینورتر به ولتاژ AC تبدیل می شود. در حقیقت اینورتر بخشی از یک درایو محسوب می شود.

شرکت تابلو برق سازی نورآسا...
ما را در سایت شرکت تابلو برق سازی نورآسا دنبال می کنید

برچسب : درایو صنعتی و کاربردی آن؟, نویسنده : ادمین noorasaa بازدید : 154 تاريخ : چهارشنبه 12 آذر 1399 ساعت: 17:18

اینورتر تک فاز و سه فاز اشنایدر

اینورتر تک فاز و سه فاز اشنایدر از جمله اینورتر های پر کاربرد ای است که در ساخت تابلو برق مورد استفاده قرار میگیرد. که در این نوشته قصد داریم به نحوی عمل کرد اینورتر تک فاز و سه فاز اشنایدر و انواع مختلف آن بپردازیم.

اینورتر چیست؟

اینورتر چیست؟ یک دستگاه الکترونیکی است که جریان مستقیم برق را تبدیل به جریان متناوب می کند نام دیگر آن اینورتر درایو است که در فرکانس و ولتاژ خروجی تغییر ایجاد می کند که  باعث می شود دور موتور الکتریکی را کنترل کند. استفاده از اینورتر ها باعث می شود در مصرف برق صرفه جویی شود و از الکتروموتورها محافظت کند که این امر سبب می شود طول عمر آن ها افزایش پیدا کند.

نحوه عملکرد اینورتر

 نحوی عملکرد اینورتر ها به این گونه است که سرعت چرخش موتور را می توان با تغییر فرکانس اعمالی به آن کنترل کرد. به این شکل که برای کنترل سرعت موتور باید فرکانس را تغییر داد و ولتاژ اعمال شده را نیز به گونه ای کنترل کنیم که شار میدان مغناطیسی در مقدار بهینه شده خود باقی بماند تقریبا می توان گفت که تمامی درایو های کنترل دور بر این اساس کار می کنند که تغذیه AC ورودی را دریافت و با یکسوسازی آن را به برق DC تبدیل می کند که با به کار گرفتن از اینورتر برق DC موجود را به برق AC با فرکانس های دلخواه تبدیل می کند و به عنوان خروجی تحویل می دهد. همانطور که دیدید اینورتر بخش کلیدی این فرایند است، به همین دلیل است که به آن درایو های کنترل دور، اینورتر نیز می گویند.

 

 همانطور که مشخص است بازدهی موتور اهمیت بسیاری دارد. طبق آخرین استانداردهای اروپا خرید موتور IE1 ممنوع است چون جزء کم بازده ترین موتورها است اگر بخواهید یک موتور IE2 بخرید باید آن را همراه درایو استفاده کنید که با توجه به طول عمر موتورها، هزینه خریدشان درصد کوچکی از هزینه بهره برداری از آن ها ناشی از مصرف انرژی در طول عمرشان است، بنابراین استفاده از موتورهای پربازده تر IE3 و IE4 منطقی تر است. البته در انتخاب موتور این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اغلب موتورها هنگامی که نزدیک توان نامی شان کار می کنند بازده بیشتری دارند، بنابراین موتوری انتخاب نکنید که از توان مورد نیاز خیلی بزرگتر باشد.

اینورتر تک فاز و سه فاز

اینورتر ها از لحاظ ورودی، به دو دسته ی اینورتر تک فاز و سه فاز تقسیم می شود. البته اینورتر از لحاظ شکل موج تولیدی نیز به انواع اینورتر موج مربعی، اینورتر سینوسی اصلاح شده، اینورتر سینوسی خالص، اینورتر متصل به شبکه و اینورتر جدا از شبکه هم تقسیم بندی می شود. در ادامه به برخی از ویژگی های اینورتر می پردازیم:

اینورتر موج مربعی یا Square Wave Inverters

اینورتر موج مربعی یا Square Wave Inverters یکی از نامناسب ترین اینورتر ها است به لحاظ اینکه موج مربعی یکی از بدترین نوع امواج برای اغلب وسایل الکتریکی است. قیمت این اینورتر بسیار ارزان بوده و توان های کمتر از ۵۰۰ وات را تحمل کرده، در نتیجه در مصارف خانگی و صنعتی کاربردی ندارد.

اینورتر سینوسی اصلاح شده یا Modified Sine Wave Inverters

اینورتر سینوسی اصلاح شده یا Modified Sine Wave Inverters یکی از مقرون به صرفه ترین و در عین حال کاربردی ترین اینورترها است. شکل موجی که این نوع اینورتر تولید می کند مابین شکل موج مربع شکل و شکل موج سینوسی کامل است. این نوع اینورتر علاوه بر اینکه از قیمت خوب و مناسبی دارند کارایی بالایی دارد، اما بیشتر برای مصارف کوچک و خانگی کاربرد دارد. مانند: رادیو، تلویزیون و …

اینورتر سینوسی خالص یا Pure Sine Wave Inverter

اینورتر سینوسی خالص یا Pure Sine Wave Inverter  به این شکل کار می کند که یک موج سینوسی کامل یا خالص را تولید می کند. قیمت این نوع اینورتر نسبت به اینورترهای فوق بیشتر است، اما توانایی راه اندازی انواع وسایل الکتریکی را دارد.

اینورتر متصل به شبکه یا Grid Tie Inverter

استفاده از این نوع اینورتر برای زمانی توصیه می شود که بنا بر هر دلیلی نمی توانید ارتباط خود را با شبکه برق قطع کنید و یا زمانی که به شبکه برق متصل هستید و از انرژی خورشیدی یا توربین بادی هم برای کاهش دادن میزان برق مصرفی از شبکه استفاده می کنید. در نتیجه، با استفاده از این نوع اینورتر به هر میزان که سیستم خورشیدی یا توربین بادی برق تولید کند، به همان میزان برق مصرفی از شبکه کم شده و در واقع هزینه های مصرفی کاهش می یابد.

شرکت فنی مهندسی نورآسا

 

 

شرکت تابلو برق سازی نورآسا...
ما را در سایت شرکت تابلو برق سازی نورآسا دنبال می کنید

برچسب : اینورتر تک فاز و سه فاز اشنایدر, نویسنده : ادمین noorasaa بازدید : 167 تاريخ : چهارشنبه 12 آذر 1399 ساعت: 17:16

سینی کابل چیست؟

سینی کابل چیست؟ سینی کابل یا cable tray محفظه ای U شکل است که جهت منظم کردن سیم کشی های زیاد در تجهیزات الکترونیکی کاربرد دارد. این سینی از جنس پی وی سی یا فلزی گالوانیزه می باشد.

از این ابزار در جهت انتقال، محافظت، زیبایی و مرتب بودن کابل کشی‌های بسیار زیاد و هچنین جهت نصب انواع مهتابی در زیر آن‌ها در ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

 

کاربرد سینی کابل

یکی از پر کاربردترین استفاده سینی کابل در ساختمانی های بزرگ برای تاسیسات الکتریکی به منظور مرتب سازی هر چه بیشتر کابل کشی های برقی و فیبرهای نوری ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجایی که نمی شود در ساختمان برای تاسیسات برقی از کانال های زمینی استفاده کرد از سینی کابل در سطح زمین و یا بر زیر سقف ساختمان برای قرار دادن تجهیزات الکتریکی استفاده می شود.

 

سینی کابل گالوانیزه

سینی کابل گالوانیزه یکی از مهمترین و پر کاربرد ترین سینی های در صنعت می باشد که در دو نوع زیر تولید می شود:

 

سینی گالوانیزه گرم: از این نوع در مکان های مسقف مانند پارکینگ و سوله ها و مناطقی با دما و رطوبت بالا استفاده می شود. باید دارای استاندارد ASTM123 باشد.

سینی گالوانیزه فابریک: مناسب برای مکان هایی که رطوبت کمی دارد و در معرض مستقیم آب نباشد مناسب است و همچنین قیمت مناسب تری نسبت به نوع گرم آن دارد.

از آنجایی که از این محصولات در صنایع و مراکز بسیار مهمی همچون بیمارستان ها، مراکز تجاری، شرکت های تاسیساتی و حتی صنایع فولاد و پتروشیمی استفاده می شود باید حتما کیفیت مناسب و مقاومت و ماندگاری لازم را داشته باشد تا هزینه های اضافی این مراکز به حداقل خود برسد.

بدین منظور عرضه کنندگان بزرگ و با کیفیت کمی وجود دارند که بتوانند مطابق این نیازهای اساسی به تولید سینی کابل گالوانیزه بپردازند

سینی کابل برق قدرت

سینی کابل برق قدرت :یکی دیگر از پر تقاضاترین سینی ها، سینی کابل برق قدرت در برق صنعتی می باشد و معمولا در کارخانه جات و مراکز بزرگ صنعتی استفاده می شود که برای نگه داری و محافظت از کابل های فشار قوی و ضعیف کاربرد دارد. این محصول توانسته جز پایه ایی در پروژه های عمرانی باشد و جایگاه ویژه ایی را در تاسیسات ساختماعی به خود اختصاص دهد.

عرضه کنندگان انواع این سینی بایستی متناسب با استاندارد ملی و جهانی به تولید محصول بپردازند به گونه ایی که کمترین میزان تولید ضایعات ورق را داشته باشد و همچنین مقاومت تحمل بار و نیز دوام کافی برای آب و هوای مختلف داشته باشد. به علاوه سینی کابل برق در طول، عرض، ارتفاع، ضخامت و رنگ متفاوتی به سفارش مشتری ساخته می شود.

سینی کابل استاندارد

سینی کابل استاندارد: اجزای سینی کابل از نظر متریال و مراحل تولید آن در انواع مختلف سینی ها متفاوت است به گونه ایی که جنس بدنه استفاده شده در واحدهای تولیدی کارخانه ایی آن و نوع آبکاری سینی، تعیین کننده میزان استحکام، دوام و پایداری این سینی ها می باشد. بسته به فضای که این سینی قرار است استفاده شود و روباز و مکان بسته بودن حتی آب و هوای و دما و رطوبت محیط جنس بدنه سینی متفاوت است.

 

خریداران سینی کابل بهتر است ابتدا مکان مورد استفاده سینی کابل را تعیین کرده و سپس بر اساس شرایط فضا یکی از انواع مشخصه ها را انتخاب نماید.

شرکت فنی مهندسی نورآسا

شرکت تابلو برق سازی نورآسا...
ما را در سایت شرکت تابلو برق سازی نورآسا دنبال می کنید

برچسب : سینی کابل چیست و انواع مختلف آن, نویسنده : ادمین noorasaa بازدید : 139 تاريخ : چهارشنبه 12 آذر 1399 ساعت: 17:13

تابلو برق ATS ژنراتور مخفف چیست

تابلو برق چنج اور ATS مخفف Automatic Transfer Switch به معنای سوییچ انتقال دهنده اتوماتیک بار می باشد.

در محل هایی که تابلو برق کنترل ژنراتور آنها اتوماتیک نیست باید یک اپراتور همیشه مراقب قطعی برق شبکه و بازگشت آن باشد.

در این تابلو ها عمل قطع و وصل برق شهر و برق اضطراری بصورت دستی انجام میشود.

دیزل ژنراتور (به انگلیسی: Diesel generator) (همچنین با عنوان دیزل شناخته می شود) ترکیبی از یک موتور دیزل با یک ژنراتور الکتریکی (اغلب یک آلترناتور) برای تولید انرژی الکتریکی است.

این یک مورد خاص از موتور-ژنراتور است. یک موتور دیزل احتراق تراکمی معمولاً برای کار با سوخت دیزل طراحی شده است، اما برخی انواع دیگر نیز وجود دارند که با سایر سوخت های مایع یا گاز طبیعی سازگار هستند.

تابلو برق چنج اور (ATS)

این تابلو جهت سکنرون یا پارالل کردن برق شهر با یک یا چند ژنراتور یا UPS به کار برده می شود.

کاربرد اصلی این تابلو جهت جا به جایی دو ورودی برق شهر با برق ژنراتور یا UPS با اولویت برق شهر است.

به عبارت دیگر این تابلو به گونه ای طراحی می گردد تا یک سیستم همواره دارای برق باشد و مصرف کننده هیچ گاه بدون برق نشود.

بیشتر بخوانید:تابلوهای اتوماسیون

تابلو برق اضطراری – ATS  یک دستیار اتوماتیک برای بازگرداندن برق

تابلو برق چنج اور ATS یکی از دستگاه های جانبی و انتخابی دیزل ژنراتور ها و ژنراتور های گاز سوز است که جهت وصل خودکار برق اضطرای تولید شده توسط gen-set دیزل ژنراتور به مصرف کننده ها، در زمان قطع شدن برق شبکه(Mains)  و وصل مجدد برق شبکه به مصرف کننده ها بکار می رود.

ATS یا تابلو برق اضطراری به صورت استاندارد از دو عدد کنتاکتور یا دو عدد کلید هوایی ( بسته به سفارش مشتری و آمپر دستگاه) و یک تابلو کنترل تشکیل شده است.

ماژول یا  PLCکنترلر بر روی تابلو کنترل دیزل ژنراتور یا در یک سیستم اتوماسیون کنترل ساختمان نصب می شود.

مشخصات فنی تابلو برق چنج اور(ATS)

  • حالت اول

در صورتی که جریان برق در شبکه سراسری وجود داشته باشد خروجی برق ژنراتور قطع است.

  • حالت دوم

در صورتی که برق در شبکه سراسری دچار قطعی شود این ژنراتور با زمان تعیین شده توسط اپراتور  جریان ان وارد مدار میشود.

  • حالت سوم

در حالت آخر بعد از اینکه جریان برق وارد شبکه سراسری شود ژنراتور بلافاصله توسط زمانی که اپراتور تعیین کرده قطع میشود.

یک تابلو برق چنج اور ATS شامل دو عدد کلید هوایی یا اتوماتیک کمپکت برای ورودی های برق شهر و ژنراتور و یک کنتاکتور بعد ازهر یک از کلید ها و همچنین یک کلید اتوماتیک کمپکت یا هوایی برای قسمت مصرف کننده جریان می باشد.

برای قسمت کنترل تابلو می توان از دیپ سی (DEEP SEA) یا کارت ATS و یا PLC  استفاده کرد.

بیستر بخوانید:تابلو برق موتورخانه

موارد حفاظت از دیزل ژنراتور به شرح ذیل می باشد

  • کنترل کردن و نظارت بر میزان دور ژنراتور،درجه حرارت آب،نظارت بر فشار خون
  • در صورت اشکال به نمایش درآمدن آن بر سیستم استارت
  • امکان کنترل بر میزان سوخت
  • امکان نظارت بر سطح وتاژ و نحوه شارژ باطری
  • حفاظت ژنراتور در برابر تغییرات فرکانس
  • امکان مشاهده درجه حرارت روغن و حفاظت در برابر افزایش حرارت
  • حفاظت در برابر اضافه جریان و خطای زمین

خصوصیات تابلو برق چنچ اور (ATS)

  • ولتاژ نامی: 400 ولت
  • ولتاژکنترل(فرمان): 12 تا 220 ولت AC و DC
  • درجه حفاظت: IP4X
  • قابلیت نصب PLC

 تابلو برق چنج اور (ATS) دو وظیفه اصلی بر عهده دارد

1- تشخیص قطع برق شبکه (اصلی)
2- انتقال مسیر از دیزل ژنراتور به شبکه و برعکس.

کنتاکتور های سه یا چهار پل اینتر لاک برای برق شهر و دیزل ژنراتور و برای آمپرهای بالا ( 900 آمپر و بیشتر) کلید های هوایی اتوماتیک و موتوردار باس بار متناسب توان دیزل ژنراتور و برق شهر از جنس مس درجه یک

 

کلید های چنج اور از لحاظ کاربرد به سه دسته تقسیم می گردند

  • دستی
  • اتومات
  • موتوردار

اهرم قطع و وصل در کلید های چنج اور دارای اینترلاک مکانیک هستند و تنها هنگامی که کلید در حالت قطع است درب تابلو امکان باز و بسته شدن را دارد.

مکانیزم عملکرد این نوع کلید ها بصورت دستی بوده و قادر به نصب مکانبزم خودکار روی لین کلید ها وجود ندارد.

مزایای پنل انتقال خودکار

  • در هنگام قطع برق در شبکه سراسری خواستید ژنراتور را راه اندازی کنید باید آن را روشن کنید.
  • هر بار باید ژنراتور را به صورت دستی راه اندازی کنید.
  • اگر نزدیک نیستید ، نمی توانید قدرت پشتیبان گیری را شروع کنید.
  • بیشتر طول می کشد، پنل اتوماتیک می تواند به محض خرابی شبکه واکنش نشان دهد.

معایب پنل انتقال دستی

  • هزینه ، پنل انتقال دستی ارزان تر از یک پنل اتوماتیک است.
  • کنترل ، سوئیچ اتوماتیک حتی اگر در خانه نباشید باعث شروع ژنراتور می شود ، مگر اینکه بخاطر داشته باشید ژنراتور را خاموش کنید.
  • سیم کشی ، هیچ کابل کنترلی مورد نیاز نیست ، فقط کابل های منبع برق است.

بیشتر بدانید: تابلو برق 

تابلو برق چنج اور (ATS)

سنجش فرکانس و ولتاژ: یکی از وظایف مهم و اصلی برد کنترل در ATSشناسایی افت ولتاژ و خرابی کامل منبع عادی برق شبکه است

به طور کلی ، تمام مراحل کنترل می شوند. محدوده مجاز ولتاژ تنظیم می شوند.

اطلاعات ولتاژ و فرکانس توسط سنسورهای موجود در برد کنترل تابلو ATS سنس می شوند.

حداقل ولتاژ و فرکانس باید قبل از انتقال بار به ژنراتور نو یا دست دوم بدست آید. تا اطمینان حاصل شود که دیزل ژنراتور توانایی پذیرش بار را دارد.

تأخیر زمان در برد های کنترل و توزیع دیجیتال تابلو ATS:
سوئیچ های ATS با انواع مختلف از تایمرهای تاخیر زمان به فروش میرسد.

قابلیت تأخیر زمانی یک ویژگی ضروری برای سوئیچ انتقال اتوماتیک ATS است.

آن به دلیل وجود آلارم کاذب در برق شبکه می باشد. فقدان تأخیر زمانی باعث قطع شدن بریکر در هرگونه نوسان عادی لحظه ای می شود که می تواند باعث استارت کاذب موتور شود.

و در نتیجه بار را منتقل می کند. این تاخیر بین 0-6 ثانیه است که یک ثانیه رایج ترین تنظیم آن است.

سوئیچ ATS

تست سیستم کنترل تابلو ATS:
در آزمایش دوره ای باید یک قسمت منظم در نگهداری مجموعه برق اضطراری باشد.

کلیه سیستم های کنترل برق اضطراری باید یک سوییچ تابلو ATS را که به صورت دستی کار می کند ، برای شبیه سازی خرابی برق شبکه جهت تست عملکرد داشته باشند.

کنترل های شرح داده شده در این مقاله استاندارد عملکرد سوئیچ انتقال اتوماتیک ATS را بیان میکنند.

دستورالعمل شرح داده شده باید حداقل استانداردی باشد که کاربران قبل از خرید سوئیچ انتقال اتوماتیک باید در نظر بگیرند.

تعدادی سیستم کنترل خاص شما برای کنترل انواع مصرف کننده ها در دسترس است.

بهتر است با یک پیمانکار برق صحبت کنید تا مشخص شود کدام سیستم کنترل متناسب با نیازهای خاص شما است.

ارجاع شده: داغرتی ، هربرت. ‘سوئیچ های انتقال خودکار’ ص. 190،200 تولید برق 4 در سایت. بوکا راتون ، فلوریدا: انجمن سیستم های تولید برق ، 2006

قطعات مورد استفاده در انواع تابلو کنترل

۱. برد کنترل

وظیفه برد کنترل در تابلو برق چنج اور(ATS) مدیریت و نظارت بر دیزل ژنراتور یا پارامترهای موتور برق است. از قبیل فشار روغن ،ولتاژ باطری،کیفیت خروجی،امکان امکان ذخیره سازی اطلاعات در تایم های مشخص است.

بهترین بردهای موجود در بازار دیپسی انگلیس ،‌زیمنس آلمان ، ال اس کره و همچنین هیوندایی میباشد.

2.کلید اتوماتیک (کلید اصلی)

به منظور حفاظت از ژنراتور در برابر خطا اضافه ولتاژ و جریان از کلید اتوماتیک استفاده می‌شود.

در واقع اضافه بار جریان، هرسه فاز اصلی مدار قدرت را قطع می‌کند.

۳. کنتاکتور تابلو کنترل 

کنتاکتور دارای تعدادی کلید می‌باشد که با از خاصیت مغناطیسی، بعضی از تیغه ها را باز و بسته میکند.

در تابلو اتوماتیک از دو کنتاکتور استفاده می‌شود یکی برای برق شهر و دیگری برق ژنراتور

مهم ترین بخش تابلوهای اتوماتیک در حقیقت کنتور ها هستند که همیشه اکتیو و فعال هستند.

بهترین برند کنتاکتورها اشنایدر می‌باشد اما تا به اکنون هیوندایی نیز بخوبی کار کرده است.

اگه بخواهیم از بهترین برند در این حوزه بگوییم باید بگوییم کنتاکتورهای اشنایدر که قابلیت های خوبی دارند.

و بعد از آن هم هیوندایی نیز توانسنه رضایت بسیار از مشتریان را جلب کند

۴.رله تابلو کنترل

کاربرد رله ها به شرح زیر است

  • برای فعال کردن استارت و روشن شدن دیزل ژنراتور
  • برای قطع و وصل کردن سوخت دیزل ژنراتورها
شرکت تابلو برق سازی نورآسا...
ما را در سایت شرکت تابلو برق سازی نورآسا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ادمین noorasaa بازدید : 161 تاريخ : دوشنبه 10 آذر 1399 ساعت: 16:40

تابلو بانک خازن در واقع به مجموعه‌ای از خازن‌های کنار یکدیگر قرار گرفته شده است که به منظور اصلاح ضریب توان شبکه، بانک خازنی گفته می‌شود و مجموعه‌ای که بتواند از طریق آن توان راکتیو را کنترل کند تابلو برق بانک خازنی نام دارد استفاده از تجهیزات الکتریکی مانند ترانسفورماتورها، موتورها و سایر وسایل الکترکی دیگر که دارای سلف در خود هستند باعث پس فاز شدن و ایجاد توان ری‌اکتیو در ولتاژ شبکه می‌شود(که به صورت کیلو وار-ساعت یا kvarh نمایش می‌دهند). توان راکتیو تولید شده توسط این وسایل همانند توان اکتیو مصرفی در صورت حساب مشترک محاسبه می‌شود. توان ری‌اکتیو بنابراین باعث افزایش توان مصرفی و در نتیجه افزایش هزینه کاربرد خواهد شد، بنابرین باید از وارد شدن توان ری‌اکتیو در شبکه جلوگیری کرد. بانک خازنی برای استفاده در چنین شرایطی و برطرف کردن توان ری‌اکتیو شبکه از طریق اعمال بار پیش فاز به شبکه می‌شود.

 

انواع بانک خازنی

واحد بانک خازن معمولاً واحد خازن نامیده می شود. واحدهای خازن به عنوان واحد تک فاز تولید می شوند. این واحدهای تک فاز به صورت ستاره یا دلتا متصل شده اند تا بتوانند یک بانک خازن 3 فاز کامل را بسازند.

  • بانک خازن خارجی ذوب شده
  • بانک خازن ذوب شده داخلی
  • بانک خازن فیوز کمتر

دلایل نصب بانک خازنی

با نصب خازن یا بانک خازن می توان ضریب قدرت را بهبود بخشید. بهبود ضریب قدرت یک دستگاه الکتریکی به معنای تولید نسبت خاصی از انرژی راکتیو است که خودش از آن استفاده می کند.  سیستم های متعددی برای تولید انرژی راکتیو وجود دارد که از جمله آن می توان به متعادل کننده آسنکرون خاص و خازن شنت ( یا خازن های سریالی برای سیستم های انتقال بزرگ) اشاره کرد.

خازن ها معمولا به خاطر دلایل زیر مورد استفاده قرار می گیرند:

  • عدم مصرف آن از انرژی فعال
  • هزینه خرید پایین
  • کاربرد آسان
  • عمر آن (تقریبا ۱۰ سال)
  • تعمیر و نگهداری پایین آن (دستگاه استاتیک)

آیا توان راکتیو مضر است ؟

بارهای موتوری شامل پمپ ها، بوستر پمپ ها، ترانس های برق و … برای کار کردن نیاز به توان راکتیو دارند، پس این نشان می دهد که توان راکتیو به میزان کمی در سیستم لازم است در واقع در یک الکترو موتور عاملی که باعث می شود موتور به حرکت درآید یا به اصطلاح علمی باعث ایجاد میدان مغناطیسی و حرکت موتور شود همان توان راکتیو است.
اما توانی که ما از روی شفت موتور می گیریم توان اکتیو است و این توان است که برای ما کار انجام می دهد. بنابراین وجود توان راکتیو برای کارکردن الکتروموتورها یک نیاز اساسی است.

پس ما با قراردادن بانک خازنی توان راکتیو سیستم را خودمان تولید می کنیم و فقط از اداره برق، توان اکتیو دریافت می کنیم. این کار باعث کاهش صورت حساب قبض ما می شود.
 

ساختار بانک خازنی

تا این جا متوجه شدیم که هدف از قرار دادن بان کهای خازنی چیست. بانک خازنی به انگلیسی Capacitor Bank
متشکل از چندین خازن است که براساس ظرفیت مورد نیاز در سیستم تعبیه می شود.

1-3 کاربرد بانک خازنی

بانک های خازنی بر اساس ظرفیت و تعداد پله ها تقسیم بندی می شوند و در صنعت بسیار کاربرد دارند چون اکثر بارهایی که در صنعت وجود دارند از نوع سلفی (موتوری) هستند.
بارهای موتوری همان طور که در بالا گفتیم به توان راکتیو نیاز دارند پس در هر صنعتی نیاز است تا بانک خازنی وجود داشته باشد.

بانک خازنی در پست برق

بانک های خازنی در پست های فشار قوی در ولتاژها و ظرفیت های بالا ساخته می شوند.

بانک خازنی برای منزل

جبران کننده هایی که برای منازل استفاده می شوند دارای ظرفیت و ابعاد پایین تر نسبت به بانک های خازنی پست فشار قوی هستند.

 

مزایای خازن گذاری

  • تصحیح ضریب توان
  • جبران توان راکتیو
  • جبران افت ولتاژ
  • کاهش سطح مقطع سیم
  • کاهش هزینه برق مصرفی
شرکت تابلو برق سازی نورآسا...
ما را در سایت شرکت تابلو برق سازی نورآسا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ادمین noorasaa بازدید : 133 تاريخ : دوشنبه 10 آذر 1399 ساعت: 16:28

راه اندازی موتور سه فاز ستاره مثلث

راه اندازی موتور سه فاز ستاره مثلث یکی از پر کاربرد ترین و پر اهمیت ترین موتور های الکتریکی است. همانطور که خودتان می دانید موتور های الکتریکی در هنگام راه اندازی جریانی بسیار بالاتر از جریان نامی از شبکه می کشند که امکان دارد به مدار ها صدمه بزند. به همین دلیل برای راه اندازی موتور سه فاز روش های مختلفی وجود دارد تا از جریان راه اندازی تا حد امکان کم شود، برای مثل راه اندازی با استفاده از اینورتر، سافت استارتر، راه اندازی مستقیم و … که در این مطلب به مبحث راه انداز ستاره مثلث می پردازیم.

 

راه انداز ستاره مثلث چیست؟

قبل از راه اندازی ستاره مثلث الزامی است عبارت ستاره مثلث را بدانید واژه ستاره مثلث به معنی یک سیستم سه فاز است که در آن سیم بندی از اتصال ستاره به “اتصال مثلث” تغییر می کند. راه اندازی به روش ستاره مثلث یکی از روش های پرکاربرد در راه اندازی موتور القایی سه فاز است. در این روش، موتور القایی ابتدا در حالت ستاره و در مدت مشخصی قرار می گیرد. بعد از اینکه موتور به سرعتی معادل ۸۰ درصد سرعت در بار نامی رسید، موتور به حالت مثلث می رود.

 

چرا از راه انداز ستاره مثلث برای موتور القایی سه فاز استفاده می شود ؟

از سوالات پر تکرار که در راه اندازی ستاره مثلث به وجود می آید، سوال چرا از راه انداز ستاره مثلث برای موتور القایی سه فاز استفاده می شود ؟ می باشد : راه اندازی به روش ستاره مثلث روشی برای راه اندازی گشتاور پایین در موتور است. جریان راه اندازی در موتور سه فاز به ۶ تا ۷ برابر بار نامی موتور می رسد. در راه انداز ستاره مثلث جریان راه اندازی موتور تا حد زیادی کاهش می یابد و از صدمات ناشی از جریان راه اندازی بالا به موتور و سیستم برق جلوگیری می کند. اما چطور این اتفاق می افتد. برای اینکه به نحوه عملکرد راه انداز ستاره مثلث بپردازیم باید اول مدار ستاره و مثلث و روابط آن ها را معرفی کنیم.

 

فرمول های ستاره مثلث

در اتصال ستاره ولتاژ تغذیه یا ولتاژ خط ۳√ برابر ولتاژ فاز است. اما جریان خط و جریان فاز با هم برابرند. در اتصال مثلث ولتاژ خط با فاز برابر است اما جریان خط ۳√ برابر جریان فاز است. اگر امپدانس هسته را برابر Z در نظر بگیریم خواهیم دید که جریان فاز در اتصال ستاره ۳۳ درصد جریان فاز در اتصال مثلث است. در نتیجه با اتصال ستاره، موتور با جریان کمتری راه اندازی می شود و گشتاور راه اندازی موتور نیز کاهش می یابد.

 

نحوه سر بندی موتور ستاره مثلث

نحوه سر بندی موتور ستاره مثلث به این گونه است که روی همه موتورهای سه فاز یک جعبه ترمینال وجود دارد که شامل شش ترمینال است و با حروف و عدد مشخص می شوند. U1,V1,W1 و U2,V2,W2. ترمینال های U به فاز ۱، ترمینال های V به فاز ۲ و ترمینال های W به فاز سه متصل هستند.

در اتصال ستاره ترمینال های U2,W2 و V2 و در اتصال مثلث W1 به V2، ترمینال V1 به U2 و ترمینال U1 به W2 متصل می شود. در شکل زیر نحوه سربندی موتور ستاره مثلث را نشان می دهد. برای اینکه مدار از حالت ستاره به مثلث برود لازم است که اول تغذیه به طور کامل قطع شود، سیم بندی تغییر کند و دوباره تغذیه وصل شود که عملی نیست. به همین خاطر باید از راه انداز ستاره مثلث استفاده کرد. راه انداز ستاره مثلث با استفاده از سه کنتاکتور و یک تایمر به راحتی کار می کند. این مدار موتور را در حالت ستاره راه اندازی می کند تا جریان راه اندازی کاهش یابد، بعد از مدتی با فرمان تایمر مدار به حالت مثلث می رود.

تشخیص اتصال ستاره یا مثلث

تشخیص اتصال ستاره یا مثلث برای تشخیص اتصال ستاره یا مثلث یک راه ساده وجود دارد. کافی است به جعبه ترمینال موتور الکتریکی نگاه کنید و با دو تصویر زیر مقایسه کنید. اگر ترمینال های ورودی و خروجی رو به رو به هم متصل شده باشند، اتصال به صورت مثلث و اگر ترمینال های مجاور به هم وصل شده باشند سربندی موتور با اتصال ستاره است.

مدار ستاره مثلث در موتور سه فاز

برای اینکه یک موتور سه فاز به شکل ستاره مثلث را راه اندازی کرد قبل  از هر چیزیی باید  تجهیزات مورد نیاز را درنظر گرفت. که تشکیل دهنده های آن به مراتب یک کنتاکتور اصلی، یک کنتاکتور مثلث، یک کنتاکتور ستاره و یک تایمر  می باشد که برای راه اندازی مدار ستاره مثلث نیاز است. بیایید نگاهی به کنتاکتور ستاره مثلث بیاندازیم.

کنتاکتور ستاره مثلث

کنتاکتور ستاره مثلث در واقع یک کلید مغناطیسی است که وظیفه کنترل و فرمان مدار را به عهده دارد که کارایی آن قطع و وصل کردن تغذیه مدار است. این کلید از دو هسته به شکل E یا U که یکی ثابت و آن دیگری متحرک است تشکیل شده که با یک فنر از هم دیگر جدا شده اند. در میان هسته ثابت، یک بوبین یا سیم پیچ قرار دارد. وقتی بوبین برقدار می شود، در هسته ثابت نیرو الکترومغناطیسی القا می شود با استفاده از خاصیت مغناطیسی، نیروی کششی فنر را خنثی می کند و هسته متحرک را به هسته ثابت نزدیک می شود و سبب می گردد که کنتاکت ها به یکدیگر متصل شوند.

 

شرکت تابلو برق سازی نورآسا...
ما را در سایت شرکت تابلو برق سازی نورآسا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ادمین noorasaa بازدید : 167 تاريخ : دوشنبه 10 آذر 1399 ساعت: 16:27

شیرینگ حرارتی

شیرینگ حرارتی در واقع یک روکش پلاستیکی جمع شونده است که کاربرد آن برای عایق کردن سیم ها ، کابل ها ، شینه ها ، اتصالات ترمینال ها از است که در ساخت انواع  تابلو برق های کنتوری تابلو برق های 3 فاز و دیگر تابلو برق ها است. یکی از اصلی ترین موارد که سبب می شود در ساخت تابلو برق از این روکش ها استفاده شود مقاومت آن در برابر فرسودگی، مواد شیمیایی، و تغییرات آب و هوایی و از همه مهم تر جهت تعمیر عایق سیم ها و کابل ها، خوشه بندی، و کد گذاری آنها بر حسب رنگ، مورد استفاده قرار می گیرند.

 

فرایند نصب شیرینگ حرارتی

فرآیند نصب شیرینگ حرارتی به این صورت است که محیط پیرامون که قرار است توسط شیرینگ عایق شود قرار می گیرد. سپس با استفاده از منبع حرارتی مناسب (مانند سشوار صنعتی)، در معرض حرارت قرار می گیرد (میزان حرارت مورد نیاز هر نوع شیرینگ حرارتی متفاوت است). تحت این درجه حرارت، شیرینگ حرارتی تنها در محور قطری منقبض می شود و تشکیل یک عایق محکم، کیپ، و امن را برای شیء مورد نظر می دهد.

این ویژگی جمع شوندگی که تحت تشعشع قرار گرفتن پلیمر جهت پیوند کووالانسی بین اتم ها که ایجاد می شود باعث می شود ساختار مولکولی پلاستیک را به گونه ای متحول کند که تحت تاثیر گرما قرار نگیرد و ذوب نشود و تنها با دیدن هر بار گرما خاصیت جمع شوندگی پیدا کند. در نتیجه، این فرآیند خاصیتی موسوم به «حافظه پلاستیکی » به پلیمر می دهد، به این معنا که هنگامی که پیوند متقابل («کراس لینک ») در پلیمر ایجاد شده و به قطر بیشتر از قطر اولیه گسترش پیدا می کند، تحت تاثیر میزان مشخصی حرارت به قطر اولیه اش (قطر قبل از تشعشع) باز می گردد.

شاید برایتان جالب باشد که این روکش های حرارتی نیز انواع مختلف دارند که هر کدام ضریب جمع شوندگی خاص خود را دارند که نسبت به زمان انقباض شده آن در مقایسه با اعمال حرارت اندازه ی منبسط شده آن است.

شرکت تابلو برق سازی نورآسا...
ما را در سایت شرکت تابلو برق سازی نورآسا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ادمین noorasaa بازدید : 132 تاريخ : يکشنبه 9 آذر 1399 ساعت: 16:33

چرا باید از تابلو برق کنتوری استفاده کنیم؟

 یکی از سوالاتی مهمی که برای اکثر کسانی که قصد خرید تابلو برق کنتوری دارند پیش می آید کاربرد آن است این سوال بدیهست زیرا نکته دومی که قبل از خرید هر چیزی باید دانست کاربرد آن است اما اگر به خواهیم به طور خیلی خلاصه به این سوال جواب دهیم، تابلو برق ها وظیفه این را دارند که کنتور را در مقابل هر نوع خطر احتمالی محافظت کند و نگذارد هیچ آسیبی به کنتوربرق برسد، تابلو برق ها یک درب جهت وردی شبکه و یک درب دیگر نیز جهت قرار گیری کنتور ها و یک درب نیز جهت توزیع برق به واحد ها دارد.

انواع مدل تابلو برق و انواع نصب اش

تابلو برق ها انواع مختلفی دارند مانند تابلو برق استخری تابلو برق موتور خانه و غیره … که به طور کلی به سه روش نصب می شوند.

  • نصب به صورت توکار
  • نصب به صورت روکار
  • نصب به صورت دیوارکوب

این تابلو در نزدیکترین فاصله ممکن از درب اصلی ورودی ساختمان نصب می گردند به گو نه ای که مشکلی در تردد وسایل نقلیه و افراد ایجاد نکند

نکات در مورد نصب تابلو برق کنتوری

در نصب کنتور های برق نیز باید به نکاتی توجه کرد ارتفاع نصب تابلو برق کنتوری از کف است

  • ارتفاع نصب “تابلو برق کنتور‌ی” از کف تمام شده، بین ۱۸۰ سانتی متر تا ۲ متر است.
  • ارتفاع نصب تابلو‌های کنتوری برای مجتمع‌های بزرگ باید به گونه‌ای انتخاب شود که ارتفاع بالاترین کنتور حداکثر ۲۲۰ سانتی متر باشد.
  • ارتفاع زیر تابلو هم حدوداً یک متر از کف تمام شده باشد.
  • تابلو کنتور باید نزدیک‌ترین محل به درب خروجی ساختمان نصب شود، طوری که وقتی در باز می‌شود با کنتور برخورد نکند.
  • در تابلو‌های کنتور فلزی، بدنه تابلو هم باید به سیم ارت وصل شود.
  • ورقی که تابلوی کنتور با آن ساخته می‌شود نباید قطر آن از ۱٫۵ میلی متر کمتر باشد.
  • در صورتی که قرار است از تابلو برق، برای جعبه تقسیم تلفن واحد‌ها یا محل نصب ترانس آیفون و سربندی سیم‌های آیفون یا کنترل برق حیاط و قسمت مشاعات استفاده گردد.
  • باید یک پنل جدا (از سه قسمت اصلی که توضیح داده شد) در تابلو برق ایجاد شود.
  • باید فاصله تابلو برق کنتور‌ها از لوله‌های آب حداقل ۶۰ سانتی متر و از لوله‌های گاز ۱۳۰ سانتی متر باشد.

شرکت فنی مهندسی نور آسا

شرکت تابلو برق سازی نورآسا...
ما را در سایت شرکت تابلو برق سازی نورآسا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ادمین noorasaa بازدید : 138 تاريخ : يکشنبه 9 آذر 1399 ساعت: 16:32

تابلوهای اتوماسیون

نسل جدید تابلوهای کنترلی تابلوهای اتوماسیون با بکار گیری PLC وHMI است.

HMIو PLC با نمایش گرافیگی،قابلیت های فراوان،صرفه جویی در زمان و هزینه باعث شده است با اطمینان بالا انجام گردد گردد.

به منظور کنترل پروسه تولید با پایش تولید واحد های صنعتی و تولیدی از PLC ها استفاده میکنند.

بیشتر بخوانید: تابلو برق کنتوری

تابلو های اتوماسیون محلی برای استقرار PLC ها و رله های خروجی و سربندی مدارات کنترل و فرآیندی استفاده میشود.

شرکت فنی مهندسی نورآسا با توجه به پروژه اقدام به طراحی و ساخت تابلو برق های اتوماسیون مینماید.

 تابلو برق های اتوماسیون یک محفظه برای نصب و سیم بندی تجهیزات الکتریکی یا الکترونیکی است که کلیدها و قطعات کنترلی و حفاظتی و لوازم نمایشگر (ولتاژ، جریان، فرکانس، توان، کسینوس فی و …) روی آن نصب می‌شوند.

 

 

 

 

تابلو های اتوماسیون{PLC}

PLCها ناظر مستقیم و مداوم بر ورودی های سنسور هستند و کنترل خروجی ها هم با آن ها هست.

ولی پنل های کنترل سنتی که کارشان وابسته به رله های منطقی الکترومغناطیسی است و آن ها را بر اساس تایمرهای سیستم های کنترب صنعتی ساخته شده است.

اگر بخواهیم در مورد مزایای تابلوهای اتوماسیون{PLC} صحبت کنیم باید بگوییم با توجه به قابلیت های استثنایی،کنترل متوالی

شمارنده ها،تایمرها،کنترلرهای PID،سهولت در برنامه نویسی،قابل اطمینان در استفاده از سخت افزار باعث شده است بیش از یک کامپیوتر صنعتی باشد.

 

باس یا راک

در برخی از تابلوهای اتوماسیون ماژولار در پنل پشتی مدار که تمام ماژول‌ها مانند پردازنده و دیگر ماژول‌های ورودی یا خروجی به اسلات‌ها نصب شده اند باس‌ها و راک‌هایی در نظر گرفته شده اند.

ین باس‌ها ارتباط بین پردازنده و ماژول‌های ورودی یا خروجی را برای ارسال و دریافت داده‌ها فراهم می‌آورد.

بیشتر بخوانید: تابلو بانک خازن

این باس‌ها ارتباط بین پردازنده و ماژول‌های ورودی یا خروجی را برای ارسال و دریافت داده‌ها فراهم می‌آورد.

این ارتباط با آدرس دهی ماژول‌های ورودی/ خروجی مطابق با قرارگیری ماژول پردازنده در باس ایجاد می‌شود.

رشد ناگهانی PLC

با آمدن  اولین میکروپروسسورها و پس از آن تابلوهای اتوماسیون، بازار به شدت از آنها استقبال کرد.

البته PLC با داشتن نکته های مثبت نکته های منفی هم داشتند

شرکت های سازنده به دو اصل مهم توجه نکردند که شامل

  1. امنیت دستگاهایشان: آمدن  ویروس های مخرب صنعتی و البته در مقیاس جهانی نظیر استاکس نت.
  2. استانداردهای مشخص: نبود استاندارد برای یکپارچه سازی و حرکت در یک مسیر.

با توجه به رقابتی بودن این مسیر استاندارد های مشخص رفع شد.

ولی همچنان مشکل امنیت دستگاه ها پا برجاست به همین خاطر در بعضی از کشور ها از PLCهای تولید داخلی خود استفاده میکنند

بیستر بخوانید: تابلو برق موتور خانه

انواع PLC

با توجه به بازار خوب این حوزه که بیشتر به آن اتوماسیون نیز گفته می شود شرکت های زیادی یکی پس از دیگری وارد آن شده اند.

در ادامه شما را با چند برند مطرح در این حوزه را آشنا میکنیم:

  • ABB PLC
  • AB PLC (Allen Bradley)
  • Mitsubishi PLC
  • Delta PLC
  • Siemens PLC
  • Omron PLC
  • Hitachi PLC
  • GE PLC (General Electric)
  • Honeywell PLC

 

سخت افزار PLC

از لحاظ سخت افزاری می توان قسمت های تشکیل دهندۀ یک سیستم PLC را به صورت زیر تقسیم نمود:

1- واحد منبع تغذیه PS (Power Supply)

2- واحد پردازش مرکزی CPU (Central Processing Unit)

3- حافظه (Memory)

4- ترمینال های ورودی (Input Module)

5- ترمینال های خروجی (Output Module)

6- مدول ارتباط پروسسوری CP (Communication Processor)

7- مدول رابط IM (Interface Module)

– مدول منبع تغذیه (PS)

 

ترمینال ورودی(INPUT MODULE)

این واحد، محل دریافت اطلاعات از فرایند یاپروسه ی تحت کنترل می باشد.

تعداد ورودی هادرPLC های مختلف،متفاوت است. ورودی هایی که در سیستم هایPLC  مورد استفاده قرار می گیرند در حالت کلی به دو صورت زیر می باشند:

الف)ورودی های دیجیتال(DIGITAL   INPUT )

ب)ورودی های آنالوگ(ANALOG   INPUT )

 

  الف( ورودی های دیجیتال یا گسسته

این ورودی ها معمولا به صورت سیگنال های صفر یا 24 ولت DC  می باشند ، گاهی برای پردازش توسط CPU  به تغییر سطح ولتاژ نیاز دارند. معمولاً برای انجام این عمل مدول هایی خاص در PLC  در نظر گرفته میشود.

ب) ورودی های آنالوگ یا پیوسته

اینگونه ورودی ها در حالت استاندارد V DC10 ± – 0 ، mA  20- 4 و یا mA  20 – 0 بوده ، مستقیما به مدول های آنالوگ متتصل می شوند. مدول های ورودی آنالوگ سیگنال های دریافتی پیوسته (آنالوگ ) را به مقادیر دیجیتال تبدیل نموده ، سپس مقادیر دیجیتال حاصل توسط CPU  پردازش می شوند.

بیستر بخوانید: انواع تابلوهای برق صنعتی

 – واحد برنامه نویسی  (PG)

برای اجرایی کردن و استفاده از PLC باید به علاوه به چگونگی کار با آن آشنایی با با واحد برنامه نویسی آن هم داشته باشیم.

به این دلیل باید با واحد برنامه نویسی آشنا بود که تنهات راه ارتباط با PLCاست.

حالا میخواهیم بگوییم که چگونه تابلوهای اتوماسیون یا همان PLC چگونه با واحد برنامه نویسی ارتباط برقرار میکند:

در ابتدا باید برنامه کنترل دستگاه را نوشته و یعد آن را در حافظه PLC قرار میدهیم و آن را اجرا میکنیم.

تعجب نکنید این واحد شبیه به کامپیوتر های معمولی است به این صورت که دارای یک مانیتور و موس است.

تنها فرق PG با PLC تک منظوره بودن آن میباشد.یعنی PG فقط برای ارتباط برقرار کردن با PLC مربوطه است.

شرکت تابلو برق سازی نورآسا...
ما را در سایت شرکت تابلو برق سازی نورآسا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ادمین noorasaa بازدید : 139 تاريخ : يکشنبه 9 آذر 1399 ساعت: 16:31